مواد شیمیایی44172
۱۴۰۲/۱۲/۵
کود اوره چیست؟

کود اوره چیست؟

کود اوره یکی از قدیمی ترین کودهای کشاورزی است که برای اصلاح خاک استفاده می شود، ارزان ترین نوع کود است و جزو کودهای نیتروژنی تولیدی طبقه بندی می شود.

یکی از فواید فراوان کود اوره برای گیاهان این است که برای تولید غذا ضروری است، اوره از نظر شکل شبیه دانه های کوچک سفید یا گلبول هایی است که به راحتی در آب حل می شوند، اما نوع دیگری از آن کشف شده است که اوره آبی نام دارد. مضرات کود اوره چیست و ذخیره اوره چطور؟

اوره چیست؟

یکی از مهم ترین ترکیبات نیتروژن دار به شمار می رود و به طور کامل در آب حل می شود و به سرعت در خاک فعال بیولوژیکی به نیتروژن آمونیاکی و سپس به نیتروژن نیترات مناسب برای جذب گیاه تبدیل می شود.

عملکرد اصلی اوره تقویت رشد قسمت های سبز گیاه است و همچنین به نوعی به فرآیند فتوسنتز کمک می کند.

اوره قوی ترین نوع کود نیتروژن است زیرا حاوی 46 درصد نیتروژن است.

کمپوست چیست؟

تعریف کود شیمیایی:

  • کود شیمیایی یک ماده شیمیایی مصنوعی است.کودهایی که برای رشد گیاهان استفاده می شوند یکی از سه عنصر نیتروژن، فسفر یا پتاسیم را برای خاک فراهم می کنند.
  • نیتروژن حمایت لازم را برای رشد رویشی فراهم می کند، در حالی که فسفر باعث بهبود ریشه و فرآیند گل دهی می شود و پتاسیم عملکرد گیاه را در برابر خطرات محیطی مانند درجه حرارت بالا و مقاومت در برابر اثرات آفات افزایش می دهد.
  • کودهایی که حاوی نیتروژن هستند، کودهای نیتروژنی نامیده می شوند، از جمله اوره که حاوی بیشترین درصد نیتروژن است.
  • به طور طبیعی، اوره در فضولات حیوانی مانند ادرار یافت می شود.

کود اوره

اوره: ترکیبی آلی است که توسط همه موجودات زنده تولید می شود و به ماده ادراری نیز معروف است و فرمول شیمیایی آن CO(NH2)2 است. اوره را کاربامید نیز می نامند، در گذشته در انگلستان به آن هیدروکسی اوره می گفتند و در آن زمان به عنوان یک ترکیب پزشکی از آن استفاده می کردند، اما اکنون نام قدیمی آن با هیدروکسی کاربامید جایگزین شده است که در بازار با نام های دیگری از جمله شناخته می شود. مانند: ای اوره، کربونیل دی آمید و کربونیل دی آمین.

تاریخچه کود اوره

دانشمند (هیلر مارین روول) در سال هزار و هفتصد و هفتاد و سه اوره را به عنوان ماده طبیعی در آزمایشگاه تهیه کرد، سپس دانشمند (فردریک فاولر) در سال هزار و هشتصد و بیست و هشتم و از طریق هدایت یک آزمایش شیمیایی در آزمایشگاه او، توانست با سیانات پتاسیم با سولفات آلومینیوم، در یک آزمایش مقدماتی برای تولید یک ترکیب آلی از مواد معدنی واکنش دهد.

در واقع، نتیجه دقیقاً همان چیزی بود که دانشمند فولر انتظار داشت: تولید اولین ترکیب آلی از ترکیبات معدنی او این ترکیب را اوره نامید. اوره به دلیل دارا بودن نیتروژن که حدود چهل و شش درصد وزن کل آن تخمین زده می شود، یکی از مهم ترین ترکیبات نیتروژنی است که در ساخت کودهای شیمیایی در گودا مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت پلاستیک، برخی از انواع حلال های صنعتی و همچنین در ساخت فرمالدئید.

منشا کود اوره

اوره طبیعی یک ترکیب نهایی برای متابولیسم ترکیبات نیتروژن دار یعنی اسیدهای آمینه در چرخه اوره در نظر گرفته می شود که به طور طبیعی در کبد اتفاق می افتد و سپس از طریق ادرار از بدن خارج می شود. اوره خالص یک ماده سفید و شفاف است که رنگ آن شبیه به آن است. رنگ کریستال شفاف و بوی تند و بویی بسیار شبیه به گاز آمونیاک دارد با این تفاوت که غیر سمی است و هیچ ضرری ندارد.

اجزای کود اوره

اوره از واکنش گاز آمونیاک با گاز دی اکسید کربن تحت فشار بالا به دست می آید که تقریباً 140 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تخمین زده می شود. محصول حاصل گرانول های جامد، کروی و سفید است که پس از طی مراحل ساخت و بسته بندی استفاده می شود. به عنوان نیتروژن کود مورد استفاده برای کود دهی محصولات، در مرحله قبل از بلوغ.

کود اوره از گروه آمیدها است که دارای فرمول شیمیایی (NH2) است و از دانه های مرواریدی شکل به رنگ سفید تشکیل شده است که قطر آن بین دو تا سه میلی متر است و چگالی نسبتاً کمی دارد.

گرانول کود اوره حاوی چهل و شش درصد نیتروژن است که با فرمول شیمیایی آن CO(NH2)2 شناخته می شود و همچنین به عنوان بالاترین غلظت کود نیتروژن شناخته می شود که به دلیل کم بودن مدت زمان طولانی در کشاورزی کاربرد فراوانی داشته است.

هزینه واحد نیتروژن تشکیل دهنده آن یکی از مهم ترین ویژگی های کود اوره این است که به طور کامل در آب حل می شود و به سرعت در خاک فعال بیولوژیکی به نیتروژن آمونیاکی و سپس به نیتروژن نیترات مناسب برای جذب گیاه تبدیل می شود.

فواید کود اوره برای گیاهان

  • عملکرد اصلی اوره تقویت رشد قسمت های سبز گیاه است و همچنین به نوعی به فرآیند فتوسنتز کمک می کند.
  • اوره قوی ترین نوع کود نیتروژن است زیرا حاوی 46 درصد نیتروژن است.
  • اوره به عنوان کود طبیعی موجود است و یا می توان آن را تولید کرد و در صورت ساخت هزینه تولید آن پایین است.
  • کود اوره تولید شده ذخیره سازی آسان است. زیرا اوره ماده ای غیر قابل اشتعال است.
  • مناسب برای انواع مختلف محصولات زراعی و خاک.
  • اوره دارای pH خنثی است بنابراین برای محصولات زراعی مضر نیست.

مراحل تجزیه اوره در خاک

  • اوره به صورت دانه های کوچک سفید رنگ در دسترس است که به راحتی در آب حل می شود.
  • زمانی که خاک با دانه های اوره سفید بارور می شود در مجاورت آب به دلیل وجود آنزیم اوره آز به کربنات آمونیوم تبدیل می شود و این باعث فعالیت لازم باکتری های خاک می شود.
  • این دگرگونی در خاک های غنی از مواد آلی در عرض سه روز انجام می شود، در حالی که در خاک های فقیر از نظر مواد آلی تا 7-8 روز به تأخیر می افتد.
  • کربنات آمونیوم به نوبه خود به آمونیاک و دی اکسید کربن تجزیه می شود.
  • سپس آمونیاک به نیتریت تبدیل می شود که به سرعت به نیترات تبدیل می شود و گیاهان می توانند از این شکل استفاده کنند.
  • میزان اوره مصرفی، دما و نوع خاک نیز فرآیند تجزیه اوره را کنترل می کند.

نحوه استفاده صحیح از اوره

کود دهی خاک با کود اوره

  1. یک روز خنک را انتخاب کنید؛ به این معنی که دما زیاد نیست و بهتر است باد یا هوای قوی نداشته باشید در دماهای بالا اوره سریعتر تجزیه می شود و آمونیاک زیادی از دست می دهد در حالی که وقتی دما پایین است مدت بیشتری در خاک باقی می ماند دمای ایده آل برای استفاده از کود اوره 26-40 درجه درصد است.
  2. هنگامی که خاک با اوره کوددهی می شود، ترکیب نهایی مورد نظر گیاه نیترات است، اما اگر بخواهید قبل از شروع کاشت از کود اوره استفاده کنید، تجزیه اوره و تبدیل آن به نیترات آنقدر سریع خواهد بود که به گیاهان اجازه نمی دهد سود ببرند. از آن، پس بهتر است از مهارکننده اوره آز استفاده شود، ماده ای است که سرعت انحلال اوره به نیترات را کاهش می دهد که به خاک کمک می کند اوره را برای مدت طولانی تری حفظ کند.
  3. هنگام استفاده از اوره در زمان کاشت، بهتر است آن را در کنار ریشه های گیاه، یا نزدیک به مکان هایی که دانه ها در آن قرار می گیرند، قرار دهید تا بهترین فایده از آن حاصل شود.
  4. از اوره در خاک مرطوب استفاده کنید، زیرا اوره به آمونیاک تبدیل می شود و آمونیاک یک ماده گازی است که اگر خاک خشک باشد می تواند به سرعت فرار کند، در حالی که وقتی خاک مرطوب است مقدار زیادی از آن به دام می افتد.
  5. خاک ورزی لایه بالایی خاک یک راه عالی برای ترکیب کود اوره در لایه بالایی خاک است.
  6. مقدار مناسب کود اوره را برای هر نوع محصول و گیاهی که می روید بدانید، برخی از گیاهان به مقدار بیشتری نیتروژن نسبت به سایرین نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر از مقدار زیاد نیتروژن آسیب می بینند.
  7. افزایش غلظت گاز آمونیاک در اثر تجزیه اوره منجر به افزایش موقت درجه واکنش خاک در اطراف محل دانه‌های اوره و تشکیل ناحیه سمی می‌شود که می‌تواند در طول جوانه‌زنی روی بذرها و ریشه‌های کوچک تأثیر بگذارد. نهال ها، اما اگر گرانول های اوره در تمام سطح خاک پخش شده باشد، این اثر به ندرت رخ می دهد، به خوبی جاسازی شده بود و شرایط خاک از نظر تهویه، دما و رطوبت خوب بود.

اثرات مضر اوره به عنوان کود خاک

مضرات کود اوره چیست؟

  • ناخالصی ها و استفاده نادرست از کودهای اوره باعث آسیب به گیاهان می شود، ناخالصی رایج در کودهای اوره بیورت است که می تواند در خاک تجزیه شود، اما این مدت زمان می برد و برای گیاه سمی است.
  • مانند هر منبع نیتروژن، اوره خود می تواند به گیاهان آسیب برساند. نیتروژن جوانه زنی بذر را ضعیف یا به طور کامل متوقف می کند و نیتروژن بیش از حد می تواند برخی از محصولات را "سوزاند" کند، اما همه محصولات یکسان نیستند. بنابراین باید مقدار مناسب برای هر محصول را بدانید.
  • استفاده از کود اوره باعث افزایش اسیدیته خاک می شود.همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، فرآیند تجزیه اوره در خاک مراحل مختلفی را طی می کند که در طی این مراحل مقدار زیادی یون هیدروژن آزاد می شود. بنابراین باید به این نکته توجه کرد و برای خنثی کردن این اسیدیته از کربنات کلسیم استفاده کرد.

اقدامات احتیاطی که باید در هنگام نگهداری اوره رعایت شود

  • در طول نگهداری، مطمئن شوید که اوره را در مجاورت نیترات آمونیوم ذخیره نکنید.
  • اوره را دور از دانه های ذرت نگهداری کنید.
  • اوره یک جاذب رطوبت بالاست بنابراین باید در کیسه های در بسته نگهداری شود.
  • از تماس مستقیم با کود اوره خودداری کنید. زیرا ثابت شده است که برای پوست خطرناک است و هنگام استنشاق ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شدید شود.

کود اوره یکی از فراوان ترین کودهای نیتروژنی است و همچنین یکی از ارزان ترین انواع کود شیمیایی است البته در مصرف آن باید دقت کرد و نباید زیاده روی در خاک ریخته شود گیاهانی وجود دارد که بیش از حد از آن آسیب می بیند، در حالی که برخی از ریشه ها بیشتر به آن نیاز دارند.

2

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

احمد

توضیحات خیلی خوبی بود راجب بقیه کودها نظیر دی آمونیوم و پتاس و سوپر فسفات هم ی توضیحی بذین

کشاورز

کود بسیار خوب وارزان است حدود ۱۵۰ هزازتومان یک کیسه ۵۰ کیلویی ودر بازار ازاد تا کیسه ای ۴۰۰ هزار تومان فروخته میشود وباتوجه بقیمت مناسب ان از طریق خدمات کشاورزی به اندازه نیاز در اختیار کشاورزان با توجه به سطح کشتقرار میگیرد

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

استاندارد NFPA

استاندارد NFPA

انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) یک سازمان غیرانتفاعی است که به توسعه و ترویج کدها و استانداردهای مربوط به ایمنی آتش نشانی و حفاظت از جان و مال در برابر حریق می‌پردازد. استانداردهای NFPA در سراسر جهان به عنوان مرجعی معتبر در زمینه ایمنی و پیشگیری از حریق شناخته می‌شوند.

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۷
زاج سفید چیست؟

زاج سفید چیست؟

ترکیبی شیمیایی متشکل از سنگ زاج است. زاج سفید و سنگ آن حاوی دو نوع نمک است که عبارتند از پتاسیم و سولفات آلومینیوم هیدراته که به نام های زیادی از جمله آلوم قلب و زاج مبادله ای نامیده می شود.از زاج استفاده های زیادی از جمله زیبایی، پزشکی و درمانی دارد.

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۷
کود اوره چیست؟

کود اوره چیست؟

کود اوره یکی از قدیمی ترین کودهای کشاورزی است که برای اصلاح خاک استفاده می شود، ارزان ترین نوع کود است و جزو کودهای نیتروژنی تولیدی طبقه بندی می شود. یکی از فواید فراوان کود اوره برای گیاهان این است که برای تولید غذا ضروری است، اوره از نظر شکل شبیه دانه های...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۵
کافئین چیست؟

کافئین چیست؟

کافئین به عنوان محرک و یکی از مواد مورد استفاده در داروها شناخته می شود، زیرا نوشیدن آن به هوشیاری کمک می کند، خستگی را از بین می برد و سطح تمرکز را بالا می برد و اگرچه در خوب یا بد بودن کافئین تردید وجود دارد. با این حال، مصرف زیاد آن ممکن است باعث...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۱/۱
استون لاک چیست؟

استون لاک چیست؟

استون یک مایع بی‌رنگ، فرار و قابل اشتعال است که از پروپان مشتق شده و در بسیاری از اقلام مانند پاک کننده لاک ناخن، رقیق کننده‌های رنگ و برخی محصولات پاک کننده یافت می‌شود. استون لاک یک حلال موثر برای پاک کردن لاک ناخن است زیرا ...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۷/۱۵