مواد شیمیایی2582
۱۴۰۲/۱۱/۱
کافئین چیست؟

کافئین چیست؟

کافئین چیست؟ در چه موادی و به چه میزان یافت می شود؟ فواید و مضرات آن کدامند؟ کافئین به عنوان محرک و یکی از مواد مورد استفاده در داروها شناخته می شود، زیرا نوشیدن آن به هوشیاری کمک می کند، خستگی را از بین می برد و سطح تمرکز را بالا می برد و اگرچه در خوب یا بد بودن کافئین تردید وجود دارد.

با این حال، مصرف زیاد آن ممکن است باعث مشکلات متعددی برای سلامتی شود، از جمله افسردگی، سطح قند خون بالا، به ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، و مشکلاتی برای زنان باردار مانند از دست دادن جنین، کند کردن روند رشد کودک و نامنظم شدن. ضربان قلب جنین و ممکن است روی باروری و نقرس تاثیر داشته باشد و همچنین مربوط به افرادی است که از سردرد و بی خوابی رنج می برند.

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده کریستالی بی رنگ و قلیایی نزدیک به پورین است که یک ماده محرک و محرک محسوب می شود.کافئین در چای، قهوه، نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا، کاکائو و شکلات یافت می شود . کافئین در ترکیب برخی از داروها وجود دارد . به عنوان سرکوب کننده های اشتها، مسکن ها و داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ها.

عملکرد کافئین در بدن

کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی عمل می کند که به فرد کمک می کند هوشیار بماند و از علائم خستگی جلوگیری کند. وقتی کافئین مصرف می شود، به سرعت جذب می شود. روده ها وارد جریان خون می شود و از آنجا به کبد منتقل می شود و به ترکیباتی تقسیم می شود که بر عملکرد اندام های مختلف تأثیر می گذارد، اما تأثیر اصلی آن بر روی مغز است، زیرا با مسدود کردن اثرات آدنوزین عمل می کند. یک انتقال دهنده عصبی که مغز را آرام می کند، باعث می شود فرد احساس خستگی کند و میل به خواب را افزایش می دهد، زیرا کافئین برای تماس با گیرنده های آدنوزین در مغز عمل می کند. مغز بدون فعال کردن آن، از اثرات آدنوزین جلوگیری می کند و منجر به کاهش خستگی می شود. کافئین همچنین سطح آدرنالین خون را افزایش می دهد و فعالیت انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد که باعث تحریک مغز و افزایش حالت هیجان، هوشیاری و تمرکز می شود.

آیا کافئین یک ماده مخدر است؟

این ماده به عنوان یکی از محرک های شیمیایی طبیعی به نام گزانتین شناخته می شود که به عنوان یکی از انواع مواد مخدر مانند آمفتامین، کوکائین و هروئین طبقه بندی می شود و یکی از کاربردهای اصلی کافئین در تحریک و فعال سازی مغز است. نوشیدنی‌های حاوی کافئین جزو محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های روزانه هستند، به‌ویژه برای دانش‌آموزان و کارگران، زیرا روی هوشیاری و انگیزه مؤثر است.

کافئین از کجا تهیه کنیم و بخریم؟

جهت خرید کافئین می توانید آن را از نیکوشیمی که بزرگترین مراکز تهیه کافئین است بخرید و برای استعلام قیمت خرید پودر کافئین خالص، کافئین مایع، کافئین بدنسازی و برندهای مختلف آن با کارشناس فروش و مدیریت شرکت نیکوشیمی تماس بگیرید.

منابع کافئین کجاست و در چه مواد غذایی موجود است؟

در اینجا لیستی از مهمترین منابع کافئین  به شرح زیر است:

1. چای

در مقایسه با قهوه، چای حاوی مقدار بیشتری کافئین است، اما دلیل محبوبیت بیشتر قهوه به عنوان منبع کافئین به دلیل نحوه تهیه هر کدام است.

در حالی که تهیه یک فنجان چای تنها به مقدار کمی برگ خشک چای نیاز دارد ، اما تهیه یک فنجان قهوه ممکن است به مقدار نسبتاً زیادی پودر قهوه نیاز داشته باشد.

2. گوارانا

گوارانا نوعی دانه است که معمولاً در کشورهای آمریکای جنوبی رشد می کند و تقریباً 4 برابر مقدار کافئین موجود در قهوه معمولی است.

3. انواع قهوه

وقتی تعجب می کنیم که کافئین در کجا یافت می شود، اولین منبعی که به ذهن می رسد قهوه است ، زیرا همه انواع قهوه حاوی کافئین هستند، اما درصد کافئین در هر فنجان قهوه بسته به نوع قهوه ای که برای تهیه آن استفاده شده است متفاوت است. .

4. کاکائو و شکلات

دانه های کاکائو و محصولات غذایی تهیه شده از آن مانند شکلات، منابع غذایی طبیعی کافئین هستند، اما باید توجه داشت که انواع شکلات تیره حاوی مقدار بیشتری کافئین نسبت به سایر انواع شکلات هستند.

5. نوشیدنی مات

Mate تقریباً به اندازه قهوه حاوی کافئین است که ممکن است برای برخی آن را جایگزین خوبی برای قهوه کند.

6. سایر منابع

پاسخ به سوال «کجا کافئین یافت می شود» محدود به آنچه در بالا ذکر شد نیست، بلکه کافئین به طور طبیعی در غذاهای زیر یافت می شود:

  • نوشیدنی بدون الکل.
  • میله های پروتئینی آماده.
  • مقداری شیر شیرین و لبنیات.
  • دانه های کولا که برای تهیه کولا استفاده می شود.

میزان کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها

اکنون به چند نوشیدنی و غذا نگاه می کنیم و میزان کافئین موجود در آنها را بررسی می کنیم: 

چای سبز

مقدار چای: 230 گرم.

مقدار کافئین: حدود 28 میلی گرم.

اگرچه مردم به این فکر می کنند که چای سبز حاوی کافئین نیست و سالم است، به نوشیدن چای سبز متوسل می شوند ، اما در واقع از همان برگ های چای سیاه تهیه می شود. بنابراین حاوی مقداری کافئین است، اما در واقع مقدار کمی کمتر از چای سیاه است.

چای سیاه

مقدار چای: 230 گرم.

مقدار کافئین: 47 میلی گرم.

چای سیاه از نظر محتوای کافئین نسبت به چای سبز برتری دارد ، اما هنوز از فنجان قهوه صبحگاهی شما بسیار کمتر است.

بنابراین، اگر می خواهید اعتیاد خود را به کافئین ترک کنید، چای سیاه ممکن است مناسب ترین نقطه شروع برای کاهش سطح کافئین باشد.

چای سرد

مقدار چای: 230 گرم.

مقدار کافئین: 25-48 میلی گرم.

چای سرد عمدتا از انواع مختلف چای به دست می آید، بنابراین حاوی مقادیر مشابهی کافئین است، اما حاوی مقادیر زیادی قند نیز می باشد. 

چای سرد معمولاً به عنوان آب میوه های تازه فروخته می شود، بنابراین ما تمایل به نوشیدن مقادیر بیشتری از آن داریم که ممکن است بدن ما را با مصرف بیش از حد کافئین تهدید کند. 

قهوه سیاه (عربی)

مقدار قهوه:  230 گرم.

مقدار کافئین: 130-180 میلی گرم.

در ادامه صحبت در مورد کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها در اینجا به شما می گوییم که میزان کافئین موجود در قهوه سیاه به میزان دم کشیدن و میزان غلظت آن بستگی دارد البته هر چه بیشتر روی آتش دم شود هر چه غلظت کافئین در آن بیشتر باشد. 

معمولاً ما تمایل داریم فقط چند جرعه قهوه سیاه بنوشیم زیرا درصد بالایی از کافئین موجود در آن وجود دارد. 

اسپرسو

مقدار قهوه: 57 گرم.

مقدار کافئین: تقریباً 126 میلی گرم.

اینها مقادیری هستند که معمولاً در غلاف های اسپرسو یافت می شوند، که معمولاً اساس نوشیدنی های دیگر مانند کاپوچینو، لاته و ماکیاتو را تشکیل می دهند، در حالی که برخی از افراد تمایل دارند آنها را به عنوان دوز غلیظ قهوه بنوشند. 

قهوه بدون کافئین

مقدار قهوه: 230 گرم.

مقدار کافئین: 2-15 میلی گرم.

بله، بدون کافئین بودن قهوه به این معنی نیست که کاملاً بدون کافئین است، زیرا این نام به قهوه پس از حذف 97 درصد کافئین موجود در آن داده شده است. 

نوشیدنی بدون الکل

مقدار بسته بندی: 340 گرم.

مقدار کافئین: 34-54 میلی گرم.

به طور کلی، نوشابه‌های گازدار تقریباً حاوی این مقادیر کافئین هستند و تفاوت کمی بین یک شرکت و شرکت دیگر وجود دارد.

در اینجا نیز معمولاً تمایل به نوشیدن مقادیر بیشتری قهوه نسبت به نوشیدنی داریم که بدن ما را در معرض مصرف بیش از حد کافئین قرار می دهد.

نوشابه های انرژی زا

حجم بسته بندی: 454 گرم.

مقدار کافئین: 140-350 میلی گرم.

این نوشیدنی ها حاوی مقادیری قند هستند که علاوه بر خاصیت اعتیادآور کافئین، بدن را راحت تر میل به آن ها و عادت به آن ها را آسان تر می کند. 

آدامس کافئین دار

تعداد: 1 عدد آدامس.

مقدار کافئین: 20-100 میلی گرم.

در این مورد، کافئین در ساخت آدامس استفاده می شود، به این معنی که مقادیر ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر و از نوعی به نوع دیگر متفاوت باشد. 

ممکن است برخی افراد متوجه شوند که این آدامس ممکن است همراه خوبی در طول شب های طولانی مطالعه باشد، اما آنچه مسلم است این است که پزشکان ما را به استفاده از آن ترجیح نمی دهند. 

شکلات تلخ

حجم: 28 گرم

مقدار کافئین: 23 میلی گرم.

کافئین عنصری است که در دانه‌های کاکائو وجود دارد ، درست مانند دانه‌های قهوه، بنابراین معمولاً دانستن مقادیر واقعی کافئین موجود در آن‌ها دشوار است و ما آن را روی بسته‌ها نمی‌یابیم. 

داروهای مسکن (بدون تجویز پزشک)

مقدار مصرف: دو کپسول.

مقدار کافئین: 130 میلی گرم.

اگرچه ممکن است متوجه شوید که در حال حاضر شما را از سردرد شدید نجات می دهد، بنابراین باید میزان کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی هایی را که در طول روز مصرف می کنید مرور کنید و آن را برای بقیه روز کنترل کنید. 

در واقع، کافئین در ساخت مسکن استفاده می شود، زیرا برای تسکین درد در بدن ما کار می کند. 

دوز مجاز کافئین چقدر است؟

برای بزرگسالان مصرف 250-300 میلی گرم است که معادل 3 فنجان قهوه است توصیه می شود، اما توجه داشته باشید که ترجیحاً مقدار مصرف روزانه کافئین از دوزهای زیر بیشتر نشود:

  • بزرگسالان: حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز.
  • زنان باردار:  حداکثر 200 میلی گرم کافئین در روز.
  • کودکان بالای 12 سال: حداکثر 100 میلی گرم کافئین در روز.
  • کودکان زیر 12 سال: برای کودکان در این سن ترجیح داده می شود از مصرف کافئین به طور کامل اجتناب کنند.

چرا دانستن میزان کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها مهم است؟

کافئین یک ماده مغذی بحث برانگیز از نظر فواید و مضرات آن است، مقادیر کمی از آن ممکن است برای  تسکین سردرد ، افزایش انرژی و آگاهی ذهنی مفید باشد و همچنین به محافظت در برابر بیماری های روانی مانند  آلزایمر کمک می کند . 

از سوی دیگر، مصرف کافئین در غذاها و نوشیدنی‌ها به مقدار زیاد ممکن است شما را متشنج، مضطرب و عصبی کند، همچنین می‌تواند خواب، فشار خون، ضربان قلب و ریتم را به‌طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار دهد. 

بنابراین، مطالعه میزان کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها که در طول روز وارد بدن ما می‌شود، مهم است.

فواید کافئین

در اینجا لیستی از مهمترین فواید بالقوه کافئین آورده شده است: 

تامین انرژی بدن.

کاهش احتمال ابتلا به:

دیابت نوع 2

افسردگی

بیماری پارکینسون

بیماری آلزایمر و سرطان پوست.

تحریک کاهش وزن اضافی.

بهبود و تقویت حافظه بلند مدت.

بهبود عملکرد ورزشی

عملکرد کیسه صفرا را تحریک می کند و خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

اثرات مضر کافئین

مصرف تا 400 میلی گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر در نظر گرفته می شود.این مقدار معادل تقریباً چهار فنجان قهوه دم کرده است.به محتویات نوشیدنی های مختلف توجه کنید تا در صورت مصرف زیاد قهوه از عوارض جانبی جلوگیری کنید. موارد زیر مهمترین این اثرات هستند:

فقدان راحتی: مشکل در آرامش و آرام کردن خود.

عصبی بودن: احساس ناراحتی روانی.

هیجان: احساس هیجان بیش از حد در مورد رویدادهای بی اهمیت یا جدی که باعث خجالت می شود.

بی خوابی: مشکل در خواب کافی.

قرمزی صورت: ایجاد احساس خجالت.

دیورز: ممکن است مایعات بیشتری نسبت به دریافتی فرد دفع شود.

اختلالات دستگاه گوارش: اینها شامل درد معده، گاز معده، سوزش سر دل، یبوست، اسهال، تهوع و استفراغ است، اما استفراغ نادر است.

اسپاسم عضلانی: این یک اتفاق غیرارادی است که برای ماهیچه ها اتفاق می افتد، اگر کافئین علت آن باشد، قطع آن می تواند علائم آن را کاهش دهد.

عدم انسجام گفتار و افکار: می تواند به عنوان عارضه داروهای محرک ایجاد شود و برای دیگران آزاردهنده تلقی شود و باعث از بین رفتن اعتماد آنها به فرد شود.

ضربان قلب نامنظم: اگر ضربان قلب تند یا نامنظم باشد، باید با پزشک مشورت شود.

جایگزین های طبیعی که ممکن است جایگزین کافئین شوند.

اکنون که می‌دانید کافئین در کجا یافت می‌شود، در اینجا نکاتی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند سطح انرژی بدن خود را بدون تکیه بر کافئین بالا ببرید: 

 روزانه مقادیر کافی آب بنوشید ، زیرا کمبود آب ممکن است باعث کم آبی بدن شود که به نوبه خود منجر به احساس خستگی مداوم می شود.

قهوه را با یکی از نوشیدنی های سالم زیر جایگزین کنید که ممکن است به تحریک بدن و تقویت حافظه کمک کند: نوشیدنی جینسینگ یا نوشیدنی خرنوب .

از غذاهای غنی از ویتامین B مانند غلات غنی شده، آجیل و دانه ها استفاده کنید.

روزانه مقدار کافی پروتئین مانند: تخم مرغ ، لبنیات بدون چربی و کره بادام زمینی یا بادام را دریافت کنید.

اطلاعاتی که ممکن است در مورد کافئین برای شما جالب باشد

  • کافئین نام رایج 1،3،7-Trimethylxanthine است که یک ماده تلخ است که دارای خواص محرک و حسی طبیعی است.
  • اثر کافئین معمولاً 30-5 دقیقه پس از مصرف روی بدن ظاهر می شود و بدن برای جذب کامل کافئین به مدت 30-45 دقیقه نیاز دارد.
  • از طرفی اثر محرک این ماده اغلب تقریباً 12-3 ساعت پس از مصرف از بین می رود.
  • علاوه بر توانایی کافئین در تحریک حواس، کافئین ممکن است فواید بسیار دیگری نیز داشته باشد، مانند: بهبود خلق و خو، افزایش استقامت و تنظیم فرآیندهای گوارشی.
  • لازم به ذکر است که کافئین در بدن انباشته نمی شود، بلکه بدن به طور منظم از شر آن خلاص می شود.

2

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

نیکوشیمی

بستگی به شرکت سازنده قهوه و اعتبار برندش بستگی داره، معمولا قهوه های آماده ای که خیلی ارزان قیمت هستند را بهشون کافئین آماده میزنن تا تاثیر کافئین را داشته باشه و باقی مانده اش شکر و پود کافی میت هستش، توصیه میشه یا با خرید پودر کافئین، این نوع ترکیب را خودتون بسازید یا اینکه قهوه اسیاب شده را دم کنید که سالم تر باشه. https://nikoshimi.com/product/خرید-کافئین

نیلوفر

سلام، آیا به قهوه های آماده هم پودر کافئین میزنن یا واقعا از قهوه تهیه میشه و بدون کافئین اضافه هستش؟

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

استاندارد NFPA

استاندارد NFPA

انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) یک سازمان غیرانتفاعی است که به توسعه و ترویج کدها و استانداردهای مربوط به ایمنی آتش نشانی و حفاظت از جان و مال در برابر حریق می‌پردازد. استانداردهای NFPA در سراسر جهان به عنوان مرجعی معتبر در زمینه ایمنی و پیشگیری از حریق شناخته می‌شوند.

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۷
زاج سفید چیست؟

زاج سفید چیست؟

ترکیبی شیمیایی متشکل از سنگ زاج است. زاج سفید و سنگ آن حاوی دو نوع نمک است که عبارتند از پتاسیم و سولفات آلومینیوم هیدراته که به نام های زیادی از جمله آلوم قلب و زاج مبادله ای نامیده می شود.از زاج استفاده های زیادی از جمله زیبایی، پزشکی و درمانی دارد.

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۷
کود اوره چیست؟

کود اوره چیست؟

کود اوره یکی از قدیمی ترین کودهای کشاورزی است که برای اصلاح خاک استفاده می شود، ارزان ترین نوع کود است و جزو کودهای نیتروژنی تولیدی طبقه بندی می شود. یکی از فواید فراوان کود اوره برای گیاهان این است که برای تولید غذا ضروری است، اوره از نظر شکل شبیه دانه های...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۵
کافئین چیست؟

کافئین چیست؟

کافئین به عنوان محرک و یکی از مواد مورد استفاده در داروها شناخته می شود، زیرا نوشیدن آن به هوشیاری کمک می کند، خستگی را از بین می برد و سطح تمرکز را بالا می برد و اگرچه در خوب یا بد بودن کافئین تردید وجود دارد. با این حال، مصرف زیاد آن ممکن است باعث...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۱/۱
استون لاک چیست؟

استون لاک چیست؟

استون یک مایع بی‌رنگ، فرار و قابل اشتعال است که از پروپان مشتق شده و در بسیاری از اقلام مانند پاک کننده لاک ناخن، رقیق کننده‌های رنگ و برخی محصولات پاک کننده یافت می‌شود. استون لاک یک حلال موثر برای پاک کردن لاک ناخن است زیرا ...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۷/۱۵