نیکوشیمی>وبلاگ>تجهیزات آزمایشگاهی>الکل سنج چیست و چه کاربردی دارد؟
۱۴۰۲/۸/۶
الکل سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

الکل سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

الکل سنج چیست؟

الکل سنج ابزاری جهت اندازه‌گیری میزان الکل در مایعات مختلف است. این ابزار شیشه‌ای بوده و دارای رنج اندازه‌گیری صفر تا صد است و با استفاده از این اعداد میزان الکل در مایعاتی چون آبمیوه و مشروبات الکلی را نشان می‌دهد. این ابزار با نام‌های مختلفی مانند اتانول سنج، هیدرومتر و دماسنج الکلی در بازار عرضه می‌‌شود. یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده آن نیکوشیمی است. در این مطلب قصد داریم به طور کامل شما را با الکل سنج و کارایی و نحوه کارکرد آن آشنا کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

الکل سنج چگونه کار می‌کند؟

همان گونه که گفته شد این ابزار جهت اندازه‌گیری میزان الکل در مایعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت کار با دماسنج الکلی باید نمونه را در ظرف مدرج ترجیحا استوانه‌ای تا ارتفاع 30 سانتی‌متری بریزید. توجه داشته باشید برای افزایش دقت دماسنج الکلی حتما ظرف را پیش از ریختن نمونه کاملا شسته و از وجود مواد اضافه پاک کنید. پس از آن الکل‌سنج را به آرامی

داخل آن فرو کرده و صبر کنید تا حرکت آن ثابت شود. با توجه به این که باید تا زمانی که الکل سنج داخل ظرف است اقدام به خواندن آن کنید حتما باید از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید. پس از ثابت شدن الکل سنج روی عدد از کنار به ظرف نگاه کنید و درصد الکل نمونه را مشاهده کنید.

مواد تشکیل دهنده الکل سنج

ساختار الکل سنج یا دماسنج الکلی یک لوله تو خالی شیشه‌ای است که دو سر آن بسته بوده و بدنه آن دارای درجه‌بندی است. خواندن درصد الکل با وجود این درجه‌بندی‌ها امکان پذیر خواهد بود. لوله الکل سنج یک طرف ضخیم‌تر از سر دیگر آن بوده که سر ضخیم آن با استفاده از کربن پر شده است.

مواد داخل الکل سنج

ممکن است برای شما نیز سوال شده باشد که مواد داخل دماسنج الکلی چیست؟ در واقع الکل سنج از یک لوله شیشه‌ای تو خالی تشکیل شده است که معمولا به شکل استوانه ای است. الکل سنج ممکن است به غیر از شیشه‌ای در انواع پلاستیکی نیز د بازار وجود داشته باشد. روی بدنه الکل سنج مدرج بوده و

برای اندازه‌گیری چگالی الکل مایعات طراحی شده است. الکل سنج دارای یک انتهای شیشه‌ای مخروطی است که معمولا با استفاده از فلزات سمی مانند سرب یا جیوه پر شده است. وجود این فلزات داخل بدنه دماسنج الکلی سبب شناور ماندن الکل سنج داخل مایعات هنگام اندازه‌گیری می‌شود.

طرز استفاده از الکل سنج

برای اندازه‌گیری چگالی الکل مایعات باید ظرف شیشه‌ای استوانه‌ای مدرجی را با استفاده از نمونه تا ارتفاع 30 ‌سانتی‌متری پر کنید. دماسنج الکلی دارای دو سر است که یک سر آن دارای ضخامت بیشتری است‌. توجه داشته باشید که الکل سنج را از سمتی که قطورتر است و دانه‎های سیاه دارد داخل ظرف قرار دهید.

الکل سنج باید به گونه‌ای داخل ظرف قرار گیرد که اطراف آن آزاد باشد و بتواند به راحتی در ظرف شناور شود. پس از قرارگیری در ظرف نمونه به الکل سنج اجازه دهید تا پس از مدت زمانی چرخش به دور خود در ظرف ثابت ایستاده و در مرکز ظرف قرار گیرد. پس از ثابت شدن الکل سنج عددی که روی مایع قرار گرفته را قرائت کنید. به عنوان مثال اگر عدد خوانده شده ۴۰ درصد باشد میزان الکل نمونه ۴۰ درصد خواهد بود.

الکل سنج دیجیتال دیجی کالا

این وسیله نوع پیشرفته‌تری از ابزار برای اندازه‌گیری چگالی الکل است که به نسبت دماسنج الکلی ساده دارای قیمت بالاتری است. از این ابزار می‌توان جهت تشخیص مصرف الکل توسط افراد نیز استفاده کرد. جهت تشخیص الکل مایعات توسط الکل سنج دیجیتالی دیجی کالا مقداری از نمونه را داخل پراپ دستگاه بریزید و به مدت ۵ ثانیه صبر کنید پس از آن درصد الکل نمونه روی نمایشگر دستگاه به شما نشان داده می‌شود. برای تشخیص درصد الکل بدن افراد دستگاه را روشن کرده و پس از اینکه از صد به صفر رسید در آن فوت کنید و درصد الکل بدن خود را مشاهده کنید.

الکل سنج دیجیتال شراب

این ابزار نوعی دماسنج الکلی برای اندازه‌گیری درصد الکل مشروبات است. این دستگاه درصد الکل را به صورت دیجیتال روی نمایشگر و به صورت کاملا دقیق نمایش می‌دهد. جهت اندازه گیری درصد الکل شراب مقداری از آن را داخل پراپ دستگاه بریزید و دکمه روشن آن را به مدت دو ثانیه فشار دهید. پس از آن دستگاه میزان الکلی که در شراب وجود دارد را به صورت دیجیتال برای شما نشان می‌دهد.

قیمت انواع الکل سنج

عوامل مختلفی می‌تواند در تغییر و نوسانات قیمت دماسنج الکلی موثر باشد. از جمله عوامل موثر در این تغییرات قیمت می‌توان به شرکت و کشور سازنده دستگاه، نوع دستگاه (ساده یا دیجیتالی)، میزان دقت دستگاه، جنس بدنه دستگاه و .... اشاره کرد. فروشگاه‌های مختلفی در کشور وجود دارند که انواع مختلف این ابزار را با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسانند. قیمت خرید دماسنج الکلی در فروشگاه‌های غیر حضوری با توجه به حذف واسطه‌ها مناسب‌تر است.

ساخت الکل سنج خانگی

با توجه به این که ساختار دماسنج الکلی بسیار ساده است شما می‌توانید با استفاده از ابزار ساده‌ای مانند نی یک الکل سنج خانگی درست کنید. به عنوان مثال می‌توانید سر نی را با استفاده از گل بچسبانید. اندازه گل باید به حدی باشد که به نی اجازه غوطه‌ور شدن در آب را بدهد. دقت الکل سنج خانگی به اندازه الکل‌سنج‌های استاندارد نیست اما می‌تواند تا حدودی میزان الکل را برای شما مشخص کند.

مواد داخل الکل سنج خطرناک است؟

شیشه تو خالی الکل سنج به منظور شناور ماندن روی مایعات با استفاده از سرب یا جیوه پر شده است. جیوه و سرب جزو فلزات سمی به حساب می‌آیند که خطر سرطانزایی در انسان را بالا می‌برند. بنابراین در صورت شکسته شدن دماسنج الکلی مراقب باشید تا مواد آن با پوست شما تماس نداشته باشد.

الکل سنج نیکوشیمی

نیکوشیمی یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی تامین کننده انواع مختلف اسانس، مواد شیمیایی و ابزار آزمایشگاهی مانند الکل‌سنج است. شما می‌توانید این محصول را با قیمت مناسب و کیفیت بالا از این فروشگاه خریداری کنید. نیکوشیمی با ارائه محصولات درجه یک طی سال‏های فعالیت خود توانسته است رضایت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.

سخن پایانی

دماسنج الکلی ابزاری برای اندازه‌گیری چگالی و میزان درصد الکل مایعات است. این ابزار از یک لوله تو خالی شیشه‌ای یا پلاستیکی تشکیل شده که یک سر آن ضخیم‌تر است و به وسیله جیوه و سرب پر شده است. الکل‌سنج پس از قرارگیری داخل نمونه شناور شده و پس از ثبات درصد الکل نمونه را نشان می‌دهد. الکل‌سنج دیجیتالی به نسبت معمولی پیشرفته‌تر بوده و درصد الکل را دقیق‌تر روی نمایشگر نشان می‌دهد‌.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

الکل سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

الکل سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

الکل سنج ابزاری جهت اندازه‌گیری میزان الکل در مایعات مختلف است. این ابزار شیشه‌ای بوده و دارای رنج اندازه‌گیری صفر تا صد است و با استفاده از این اعداد میزان الکل در مایعاتی چون آبمیوه و مشروبات الکلی را نشان می‌دهد.

دماسنج نواری

دماسنج نواری

آنچه در این محتوا با آن آشنا خواهید شد: معرفی دماسنج نواری چیست؟، طرز خواندن دماسنج نواری، دماسنج نواری چگونه کار می کند؟ دماسنج یا تب‌سنج نواری پیشانی و چگونگی کارکرد و طریقه خواندن و استفاده از دماسنج نواری تب‌سنج و در پایان درباره قیمت خرید دماسنج نواری و ...

دماسنج و انواع و کاربردهای آن

دماسنج و انواع و کاربردهای آن

دماسنج یکی از دستگاه‌های حیاتی در زندگی روزمره است که به ما اجازه می‌دهد دما را اندازه‌گیری کنیم. از کاربردهای گسترده این دستگاه می‌توان به اندازه‌گیری دما در پزشکی، کشاورزی، صنعت، آشپزی و حتی در آزمایشگاه‌ها اشاره کرد.

دماسنج جیوه ای چیست انواع کاربرد آن کدامند؟

دماسنج جیوه ای چیست انواع کاربرد آن کدامند؟

دماسنج جیوه ای چیست؟ گستره دمایی و روش کار دماسنج جیوه ای ویژگی های آن چیست؟ انواع دماسنج جیوه ای کدامند و تفاوت دماسنج جیوه ای و الکلی و انواع کاربردهای آن را نام ببرید...

خرید بهترین تجهیزات آزمایشگاهی از شرکت نیکوشیمی

خرید بهترین تجهیزات آزمایشگاهی از شرکت نیکوشیمی

شرکت نیکوشیمی بزرگترین فروش تجهیزات آزمایشگاهی یا خرید تجهیزات آزمایشگاهی در ایران میباشد . لیست تجهیزات آزمایشگاهی - خرید آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی - شرکت تجهیزات آزمایشگاهی