نیکوشیمی>وبلاگ>کاربرد اسانس ها>سفری به دنیای اسانس ها
کاربرد اسانس ها170
۱۴۰۳/۶/۲۸
سفری به دنیای اسانس ها

سفری به دنیای اسانس ها

آشنایی با اسانس ها

اسانس ها را میتوان قطرات جادویی طبیعت عصاره گیری شده از گیاهان نامید. تا به حال به بوی دلنشین یک گل تازه یا عطر تند یک ادویه فکر کرده اید؟ این رایحه های فریبنده از کجا می آیند؟ پاسخ این سوال در دنیای شگفت انگیز اسانس ها نهفته است. اسانس ها، مایعات معطر و فراری هستند که از بخش های مختلف گیاهان مانند گل‌ها، برگ‌ها، ساقه ها، ریشه ها، میوه ها و دانه ها استخراج میشوند. این قطرات کوچک، حاوی ترکیبات شیمیایی پیچیده ای هستند که به گیاهان، عطر و بوی منحصر به فردشان را میبخشند و آنها را در برابر عوامل محیطی محافظت میکنند.

برای درک بهتر اسانس ها، تصور کنید که به یک باغ پر از گل های رنگارنگ قدم گذاشت هاید. هر گلی، رایحه ای منحصر به فرد دارد که با تنفس عمیق، میتوانید آن را احساس کنید. این رایحه ها، همان اسانس هایی هستند که در دل گل ها نهفته اند، با نیکوشیمی همراه باشید تا سری به دنیای شگفت انگیز اسانس ها بزنیم و با این دنیای عطرآگین بیشتر آشنا شویم و بتوانید در جهت خرید انواع اسانس تصمیم درستی بگیرید.

اسانس چیست؟

از راه هایی که می توان یک محیط را خوشبو کرد، استفاده از اسانس ها است، استشمام رایحه هایی که برای ما خوشایند هستند سبب بالا بردن راندمان و همچنین ایجاد حس خوب می شوند، حتی امروزه می توانید از تاثیر یک رایحه ی خوشبو در فروشگاه ها در میزان فروش آنها، نتیجه بگیرید که چقدر ایجاد اسانس های درست در فضاهای متفاوت می تواند بر احساسات مخاطب تاثیر گذار باشد. اما آیا اسانس ها، تنها نقش خوشبو کردن و ایجاد رایحه در فضا را به عهده دارند؟ در ادامه قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و به طور کلی به کاربرد اسانس ها در انواع صنایع بپردازیم.

آشنایی با اسانس ها و تاریخچه آن

تاریخچه کهن اسانس ها

باید بگوییم که در تمام ادوار، شیمی دانان و کیمیاگران به گیاهان معطر توجه بسیاری داشتند و برخی از این افراد موفق شده بودند تا با روش های ابتدایی که در آن دوران مقدور بود، اسانس گیاهان را استخراج کنند که از اولینِ این افراد می توان به کیمیاگر و پزشک سوئیسی به نام پاراسل سوس اشاره کرد، این کیمیاگر که در پژوهش در مواد و ترکیبات فوق العاده بود، توانست از گیاهی معطر روغن استخراج کند که در سطح آب چگالی سبکی را داشته باشد و آن را اسانس یا روغن های اسانسی نامید، که امروزه دنیای بزرگ و جادویی مختص به خود را دارد.

استفاده از اسانس ها به قدمت تمدن بشری برمیگردد. مصریان باستان از اسانس ها در مراسم مذهبی و مومیایی کردن استفاده میکردند. یونانیان و رومیان نیز از اسانس ها به عنوان دارو، عطر و ادویه استفاده میکردند. در قرون وسطی، اسانس ها به دلیل خواص درمانیشان بسیار ارزشمند بودند. امروزه، اسانس ها در صنایع مختلفی از جمله عطر سازی، آرایشی و بهداشتی، غذایی و دارویی کاربرد گسترده ای دارند.

نحوه تولید اسانس ها

برای استخراج اسانس ها از روش های مختلفی استفاده میشود که هر کدام برای نوع خاصی از گیاه مناسب است. رایج ترین روش ها عبارتند از:

  • تقطیر با بخار: در این روش، بخار آب از میان مواد گیاهی عبور میکند و اسانس را با خود همراه میبرد. سپس بخار متراکم شده و اسانس از آب جدا میشود.
  • پرس سرد: در این روش، اسانس از پوست میوه هایی مانند مرکبات با فشار مکانیکی استخراج میشود.
  • استخراج با حلال: در این روش، از حلال هایی مانند الکل برای استخراج اسانس استفاده میشود.

خواص شگفت انگیز اسانس ها

اسانس ها علاوه بر عطر دلنشینشان، خواص درمانی بسیاری نیز دارند. برخی از این خواص عبارتند از:

  • خاصیت ضد میکروبی: بسیاری از اسانس ها دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی هستند، از جمله این اسانس ها می توان به اسانس میخک محصول شرکت نیکوشیمی اشاره کرد.
  • خاصیت آرامبخش: برخی اسانس ها مانند اسطوخودوس و بابونه دارای خاصیت آرام بخش و خواب آور هستند، این اسانس ها را می توانید به صورت اینترنتی در سایت نیکوشیمی سفارش دهید.
  • خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی: برخی اسانس ها از جمله اسانس های هویج، اسانس لیمو ترش به علت داشتن ترکیبات متنوع یه تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنند.
  • خاصیت ضد التهابی: برخی اسانس ها مانند اسانس فلفل قرمز محصول شرکت نیکوشیمی دارای خاصیت ضد التهابی هستند و در درمان بیماری های التهابی مانند آرتروز موثر هستند.
  • خواص ضد درد: برخی اسانس ها مانند نعناع و زنجبیل و اسانس فلفل قرمز، دارای خواص ضد درد هستند و میتوانند در تسکین دردهای مختلف موثر باشند.
کاربرد انواع اسانس

کاربردهای متنوع اسانس ها

اسانس ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند. برخی از مهم ترین کاربردهای اسانس ها عبارتند از:

کاربرد اسانس در آروماتراپی

ترکیبات اسانس های عطری در خدمات آروما تراپی و رایحه درمانی از کاربرد بالایی برخوردارند، از اسانس های موثر در آروماتراپی و رایحه درمانی می توان به اسانس اسطوخودوس و اسانس روغنی لیمویی اشاره کرد.

کاربرد اسانس به عنوان آفت کش گیاهان

اسانس برخی گیاهان دارای خواص آفت کشی به صورت طبیعی می باشد که به عنوان آفت کش برای دام و همچنین گیاهان به کار می رود.

کاربرد اسانس خوراکی در صنعت غذایی

اسانس ها ترکیباتی ایمن و طبیعی هستند که می توانند به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در صنعت غذایی استفاده شوند، کاربرد اسانس ها در صنایع غذایی بسیار وسیع است که در انواع کارخانه شکلات، کیک پزی ها و تولید نان مورد استفاده قرار می گیرند. بعنوان مثال با خرید اسانس زعفران میتوانید عطر و طعم زعفران را در پخت و پز استفاده کنید.

کاربرد اسانس ها در صنعت آرایشی بهداشتی

همانطور که اشاره کردیم اسانس ها از گذشته تا به حال، در صنعت آرایشی کاربرد بالایی را به خود اختصاص داده است، اسانس ها در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی و مراقبتی پوست به عنوان نگهدارنده و خوشبو کننده بکار می روند، علاوه بر این، اسانس ها خاصیت ضد التهاب و ضد باکتریایی را به همراه دارند.

کاربرد اسانس به عنوان خوشبو کننده

اسانس های روغنی در قالب های مختلفی به عنوان خوشبو کننده کارایی دارند، این ترکیبات در قالب شمع های پارافینی، عود ها و همچنین ویپ های متنوع تولید می شوند که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. ازجمله اسانس های خوشبو کننده میتوان به اسانس گل رز و لیمو اشاره کرد.

کاربرد اسانس دارویی

بسیاری از اسانس ها در تولید داروهای گیاهی استفاده میشوند. برخی از آنها نیز خواص دارویی دارند و میتوانند روند بهبود برخی از بیماری ها را تسریع بخشند.

خرید انواع اسانس از نیکوشیمی

خرید اسانس در نیکوشیمی

اگر به دنبال انواع اسانس میوه ای، اسانس تنباکویی، خوراکی و ... به صورت روغنی و حلال در آب با کیفیت بالا میگردید و به فروشگاه های خرید اسانس دسترسی ندارید، یکی از راهکارهای ساده خرید اینترنتی است. بسیاری از فروشگاه های معتبر در کنار خرید حضوری، خرید اینترنتی را نیز فراهم کرده اند تا افراد به راحتی و به صورت اینترنتی این محصول را خریداری و درب منزل دریافت کنند. نکته قابل توجه در وبسایت نیکو شیمی ارسال محصولات و اسانس ها به سراسر کشور در کمترین زمان ممکن است، بنابراین دغدغه مسافت را نداشته باشید و با مراجعه به معتبرترین سایت فروش اسانس نیکوشیمی این محصول را ثبت سفارش کنید.

خرید اینترنتی اسانس های متنوع در سایت نیکوشیمی

شرکت نیکوشیمی از شرکت های برتر با سابقه ی فعالیت بالا در زمینه تولید انواع اسانس های خوراکی، میوه ای، تنباکویی و خوشبو کننده هوا می باشد که قادر به ارائه انواع اسانس در رایحه های متفاوت با بالاترین کیفیت است و توانسته نظر بسیاری از مشتریان و تامین کنندگان اسانس را به سوی خود جلب نماید، برای خرید اسانس های ذکر شده کافیست به سایت نیکوشیمی مراجعه کنید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

سفری به دنیای اسانس ها

سفری به دنیای اسانس ها

ازجمله کاربرد اسانس ها میتوان به تهیه انواع خوراکی، کیک و خواص دارویی و درمانی آنها اشاره کرد.

بهترین اسانس خوشبو کننده هوا

بهترین اسانس خوشبو کننده هوا

اسانس های طبیعی و میوه را میتوان بهترین نوع اسانس های خوشبو کننده هوا دانست که این روزها تنوع آنها بسیار چشم گیر است.

تفاوت اسانس با ادکلن

تفاوت اسانس با ادکلن

اصلی ترین تفاوت ادکلن و اسانس در بافت آنها است چراکه اسانس ها بافتی روغنی داشته و ادکلن بافت مایع دارد.

بهترین اسانس برای بخور سرد کدام است؟

بهترین اسانس برای بخور سرد کدام است؟

بخور سرد میتواند در بهبود سینوزیت و سردرد تاثیر گذار باشد به همین جهت کاربرد درمانی دارد و استفاده از اسانس مناسب بخور سرد میتواند در بهبود آن تاثیر گذار باشد.

رنگ های سنتتیک چیست؟

رنگ های سنتتیک چیست؟

رنگ های سنتتیک همان رنگ های مصنوعی می باشند که در آزمایشگاه ها ساخته شده و دارای کاربرد های فراوانی هستند