نیکوشیمی>وبلاگ>کاربرد اسانس ها>کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن
کاربرد اسانس ها13530
۱۴۰۲/۸/۳
کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن

کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن

کولا

استفاده از کولا و دانه های آن به زمان‌های خیلی قدیم برمی‌گردد. در گذشته مردم بر این باور بودند که گیاه کولا خواص درمانی زیادی دارد. امروزه از دانه کولا به عنوان طعم دهنده در بسیاری از مواد خوراکی همچون آبنبات، آدامس، انواع نوشیدنی‌ها و .. استفاده می‌شود‌. میوه کولا تقریبا اندازه شاه بلوط بوده و پس از برداشت از روی درخت خشک شده و مورد استفاده صنعتگران قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت ‌کولا و مصرف گسترده آن در صنعت، در ادامه مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با این میوه خوشمزه و پرطرفدار آشنا کنیم.

کولا چیست؟

کولا نام یک گیاه حاوی دانه های خوراکی با نام کولا است، کولا یکی از طعم رایج و کاربردی در صنایع بوده که طعم بسیار لذیذی دارد. از کولا برای ساخت انواع نوشیدنی‌های غیر الکی، طعم دهنده به آدامس، پاستیل، بستنی و سایر خوراکی‌ها استفاده می‌شود. البته طعم کولا ابتدا به وسیله تقطیر و تهیه اسانس کولا از میوه کولا استخراج می‌شود که رنگ آن سیاه کاراملی است.

اسانس کولا حاوی مقداری کافئین بوده و از خواص آن می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان افسردگی، لاغری و کاهش اشتها، درمان میگرن و ... اشاره کرد. البته توجه کنید که کولا در برابر خواص و فواید زیادی که برای بدن دارد، مصرف بی رویه آن سبب تحریک سیستم عصبی مرکزی، سردرد، سرگیجه و افزایش فشار خون می‌شود.

خرید اسانس کولا

نیکو شیمی به عنوان یکی از برترین و برجسته‌ترین تامین کنندگان و فروشندگان اصلی انواع مواد شیمیایی و اسانس در ایران شناخته می‌شود. این مجموعه بهترین و با کیفیت‌ترین اسانس کولا را در حجم‌های گوناگون به صورت جزئی و عمده در اختیار کاربران خود در سراسر نقاط کشور قرار می‌دهد. از مزایای خرید اسانس کولا از نیکوشیمی می‌توان به خرید غیر حضوری و آنلاین، خرید اسانس کولا از تامین کننده اصلی با قیمتی مناسب، کیفیت فوق العاده بالای محصول و ... اشاره کرد.

طعم کولا چیست؟

عطر و طعم بی‌نظیر کولا (Cola) سبب شده تا از این اسانس از جمله اسانس های خوراکی و در صنایع تولید مواد خوراکی استفاده شود. کولا رایحه و طعم تلخی داشته و از مواد اصلی تشکیل دهنده آن می‌توان به کافئین و کوکائین اشاره کرد. سایر مواد تشکیل دهنده اسانس کولا شامل تئوبرومین، تانیک اسید، تئوفیلین، آب، سلولز و قند است. بدون شک همه شما تا بحال طعم نوشابه‌های بدون الکل سفید خوراکی را چشیده‌اید، این طعم همان مزه اسانس کولا است که آن را به یکی از پرطرفدارترین مزه‌های موجود در جهان تبدیل کرده است.‌ طعم دهنده کولا علاوه بر استفاده در صنایع غذایی در تولید مواد آرایشی بهداشتی نیز کاربرد دارد.

دانه کولا

دانه کولا با نام علمی Cola nitida و Cola acuminata خاستگاه بومی آن نواحی گرمسیری آفریقا است. میوه‎های درخت کولا به شکل ستاره بوده که درون هر کدام از میوه‎ها ۲ تا ۵ دانه کولا قرار دارد. دانه‌های کولا اندازه شاه بلوط بوده و توسط پوشش کمرنگی پوشانده شده‌اند. می‌توان گفت بوی دانه‌های کولا تقریبا مشابه با گل رز بوده و مزه تلخی دارد.

البته تلخی دانه کولا پس از جویدن به شیرینی تبدیل می‌شود‌ کافئین و تئوبرومین دانه‌های کولا سبب شده تا پس از جویدن آن، احساس سرخوشی و خوشحالی به شما دست دهد، به همین دلیل از گیاه کولا برای درمان افسردگی نیز استفاده می‌شود‌. دانه های کولا پس از چیده شدن از روی درخت در زیر نور آفتاب خشک شده و سپس در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میوه کولا چیست؟

گیاه کولا یکی از درخت‌های بومی مناطق گرمسیری آفریقا بوده که ارتفاع آن به ۱۸ تا ۲۰ متر می‌رسد. این درخت برگ‌های بیضی شکل و میوه زرد رنگی دارد. میوه درخت کولا همان مغز کولا (Kola nut) بوده که در پوشش نازکی قرار دارد. شکل هندسی میوه‌های کولا بیضی بوده و دانه‌های گرد و یا مربعی شکل آن در داخل پوسته سفید رنگ نازکی قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود گیاه کولا به تیره پنیرکیان و یا تیره‌ای به نام کاکائوئیان تعلق دارد.

درخت کولا در ایران

امروزه درخت کولا در شمال غربی آمریکای جنوبی مانند پرو و بولیوی، آرژانتین، شیلی، ونزوئلا، اکوادور، شرق آفریقا و جاوه کاشته می‌شود. متاسفانه گیاه کولا تا بحال در کشور ایران کشت نشده است. اما نقش طعم دهنده در صنایع خوراکی و آرایشی بهداشتی دارد، سالانه حجم زیادی از این ماده از کشورهای تولید کننده آن وارد ایران می‌شود. بسیاری از صنایع ساخت نوشیدنی های انرژی زا همزمان با اسانس کولا، با خرید کافئین، اقدام به قوی تر کردن طعم کولا در محصولات خود هستند.

نوشیدنی کولا

همان گونه که گفتیم از اسانس کولا برای تولید انواع نوشیدنی‌های غیر الکی از جمله نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شود. نوشیدنی کولا طعمی بسیار خوشمزه و دلپذیر دارد به طوری که استفاده از نوشیدنی آن در روزهای گرم سال می‌تواند تمام عطش و خستگی شما را به طور کامل برطرف کند. کارخانه‌های تولیدی زیادی در سراسر دنیا به تولید انواع مختلف نوشیدنی با استفاده از اسانس کولا مشغول هستند.

خواص دانه های کولا

امروزه برای طعم بخشیدن به مواد غذایی و خوراکی و رایحه مواد آرایش بهداشتی از اسانس‌های مختلفی استفاده می‌شود که اسانس کولا یکی از آنهاست. اسانس کولا از دانه کولا به دست می‌آید و دارای خواص درمانی زیادی برای بدن است. از خواص ماده کولا می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، کاهش فشار خون، نشاط آور، ضد باکتری و ... اشاره کرد. اما دانه کولا را از کجا تهیه کنیم؟

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

طرز تهیه عطر با اسانس

طرز تهیه عطر با اسانس

ایجاد عطر با استفاده از اسانس بسیار آسان است و تنها با چند عطر قابل انجام است. شما می توانید عطر خود را برای استفاده شخصی بسازید یا می توانید آن را به دوست خود بدهید. از یک فروشگاه محلی دیدن کنید تا روغن های ضروری را امتحان کنید تا ببینید چه عطرهایی را دوست دارید. شما می توانید با ساخت عطر خود ترکیبات و کیفیت عطر خود را کنترل کنید.

کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن

کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن

ولا و دانه های آن به زمان‌های خیلی قدیم برمی‌گردد. در گذشته مردم بر این باور بودند که گیاه کولا خواص درمانی زیادی دارد. امروزه از دانه کولا به عنوان طعم دهنده در بسیاری از مواد خوراکی همچون آبنبات، آدامس، انواع نوشیدنی‌ها و .. استفاده می‌شود‌. میوه کولا تقریبا اندازه ...

کیفیت اسانس به چه چیزهایی بستگی دارد؟

کیفیت اسانس به چه چیزهایی بستگی دارد؟

فروش اسانس - خرید اسانس - اسانس - اسانس خوراکی - اسانس خارجی - انواع اسانس خوراکی میوه ای - اسانس میوه را از کجا تهیه کنیم - لیست اسانس های خوراکی - طرز استفاده از اسانس خوراکی - اسانس طعم دهنده مشروب - خرید اسانس خوراکی مایع - انواع اسانس های میوه‌ای

چرا از اسانس نیکوشیمی استفاده می‌کنند؟

چرا از اسانس نیکوشیمی استفاده می‌کنند؟

اسانس خوراکی قنادی - اسانس خوراکی خارجی - اسانس خوراکی حرارتی - اسانس خوراکی گل محمدی - اسانس به انگلیسی - اسانس خوراکی - خرید اسانس عطر عمده - خرید اسانس ویپ - فروش اسانس گیاهی - شرکت اسانس - اسانس کشمش

خرید اینترنتی اسانس

خرید اینترنتی اسانس

اسانس خوراکی - قیمت اسانس - لیست قیمت اسانس - خرید اسانس روغنی - بازار فروش اسانس در تهران - طرز استفاده از اسانس خوراکی - اسانس خوراکی خارجی - قیمت اسانس رقابتی - اسانس نیکوشیمی -