نیکوشیمی>وبلاگ>کاربرد اسانس ها>معرفی اسانس های خوراکی در شیرینی پزی و قنادی
۱۴۰۳/۴/۷
معرفی اسانس های خوراکی در شیرینی پزی و قنادی

معرفی اسانس های خوراکی در شیرینی پزی و قنادی

اسانس های پرطرفدار در شیرینی پزی و قنادی

قنادی اصطلاحی است که عموماً برای آن دسته از خوراکی‌هایی استفاده می شود که سرشار از قند هستند و اغلب به عنوان شیرینی از آن یاد می شود. معمولاً شیرینی‌ها حاوی مواد مغذی کمی هستند اما سرشار از کالری هستند. قنادی به روشی برای ایجاد دسرهای مبتنی بر شکر که شامل کیک، شیرینی، تافی، شکلات، آدامس و بسیاری دیگر می شود، اشاره دارد. اسانس‌ها یکی از عناصر پرکاربرد در شیرینی پزی و قنادی هستند.

اسانس‌ها بسیار غلیظ و معطر هستند. اسانس‌های طبیعی هم به دلیل خواص معطر و طعم‌دهنده‌شان مورد قدردانی قرار می‌گیرند. بسیاری از اسانس‌ها مانند نعناع، لیمو و پرتقال معمولا برای طعم دادن به دسرها، آب نبات‌ها و شکلات‌ها استفاده می شوند. اسانس‌های اسطوخودوس و ترنج به ویژه در صنایع دستی شکلات محبوب شده اند.

اسانس ها نقش مهمی در شیرینی پزی دارند

اسانس‌ها در مقیاس وسیع در قنادی مانند شیرینی‌ها، تافی‌ها، شیرینی‌های پخته شده، کیک‌ها، شکلات‌ها، آدامس‌ها و آب نبات‌های مبتنی بر شکلات استفاده می‌شوند. از اسانس‌ها در اقلام شیرینی پزی برای افزودن طعم و عطر استفاده می شود. اسانس که در قنادی استفاده می‌شوند نه تنها طعم و عطر را به اقلام وارد می‌کنند، بلکه فواید سلامتی بی‌شماری نیز دارند. حتی در صنعتی مانند سوهان پزی که ایرانیان دستی بر آتش دارند، افرادی که در خانه می خواهند درست کنند می توانند از اسانس سوهان استفاده کنند. در این دنیای پر سرعت، سلایق و ترجیحات مردم با سرعت زیادی در حال تغییر است به همین دلیل این صنعت نیز بر اساس نیاز مردم خود را اصلاح می کند.

محبوب ترین اسانس ها برای استفاده در قنادی و شیرینی پزی

اسانس‌هایی که تقاضای زیادی در صنعت شیرینی‌سازی دارند در زیر فهرست شده‌اند:

  • اسانس زیره سبز: اسانس زیره به طور گسترده‌ای در انواع محصولات غذایی استفاده می شود.
  • اسانس رازیانه: اسانس رازیانه برای مقابله با مشکلات گوارشی مانند تهوع، یبوست، قولنج، نفخ، استفراغ، سوء هاضمه، بی اشتهایی و سکسکه ایده آل است و در قنادی کاربرد بسیار دارد.
  • اسانس علف لیمو: روغن لیمو برای درمان روماتیسم و آرتریت بسیار مفید است. به آرام کردن و همچنین تسکین سردرد و میگرن کمک می کند پس بهتر است که در قنادی استفاده کنید.
  • اسانس اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس علاوه بر اثرات جانبی آرامش بخش، در مواردی مانند بستنی بسیار خوشمزه است.
  • اسانس نعناع تند: اسانس نعناع که به دلیل فواید گوارشی خود شناخته شده است، به بسیاری از دسرها نیز طراوت می بخشد.
  • اسانس دارچین: دارچین یک آنتی اکسیدان، ضد میکروب و ضد التهاب است، اما همچنین می تواند یک مزه گرم و تند به شیرینی، قهوه یا شکلات داغ اضافه کند.
  • اسانس پرتقال: رایحه پرتقال ترکیبی از شیرینی پرتقال شیرین و تلخی گریپ فروت است.
  • اسانس وانیل: در دستور العمل‌های قنادی و شیرینی پزی، اسانس وانیل را می توان به راحتی جایگزین عصاره وانیل کرد تا طعمی قوی‌تر و افزایش فواید سلامتی داشته باشد.
  • اسانس توت فرنگی: این اسانس همانطور که از نامش پیداست یکی از اسانس های بسیار پرکاربرد می باشد که در تهیه کیک و شیرینی کاربرد زیادی دارد و به دلیل طعم همه پسندش بسیار مورد توجه قرار گرفته.

مهم است که بدانید که از کجا اسانس های خالص را تهیه می کنید

اگر به دنبال اسانس‌های خالص هستید، از فروشگاههای معتبر خریداری کنید. اسانس‌های 100% خالص و طبیعی خریداری کنید که هیچ عارضه‌ای برای مصرف‌کننده ندارند. معمولا اسانس‌هایی که در قنادی برای افزودن طعم طبیعی استفاده می شوند عبارتند از: اسانس جوز هندی، اسانس دارچین، اسانس دانه زنیان، و غیره که در بالا خدمتتان معرفی نمودیم.

کلام نهایی:

اگر مواد خاصی در دسترس ندارید، اسانس‌ها یک جایگزین بسیار مفید هستند. اسانس‌ها سال‌هاست که به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شوند، بنابراین ایده آشپزی با آنها یا ترکیب آن‌ها در آشپزخانه چیز جدیدی نیست. نکته مهم این است که این کار را با خیال راحت انجام دهید و تفاوت بین استفاده از یک گیاه و اسانس آن را بدانید. مثلا اگر می بینید که یک دستور غذا به پوست لیمو نیاز دارد و آن را در خانه ندارید، چند قطره اسانس لیمو به راحتی می تواند جای آن را بگیرد. اسانس‌های طبیعی حدود 3 تا 4 برابر قوی تر از طعم دهنده های مصنوعی هستند.

برای جایگزینی اسانس‌های طبیعی ، با استفاده از ¼ قاشق چای خوری اسانس شروع کنید. برخی از اسانس ها مانند میخک و نعناع فلفلی بسیار قوی هستند. توصیه می کنیم با کمتر شروع کنید و بیشتر به طعم اضافه کنید.

هنگام استفاده از اسانس‌های گل یا گیاهی مانند اسطوخودوس و ترنج، فقط یک ذره اسانس لازم است. توصیه می کنیم یک خلال دندان را در بطری فرو کنید و در شکلات ذوب شده هم بزنید. برای داشتن این طعم‌ها، بهتر است با مقدار کمی شروع کنید و در صورت لزوم اضافه کنید.

2

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

شیما

وای من از اسانس توت فرنگی خیلی استفاده میکنم واسه کیک و شیرینی

کاربر

از کجا بفهمیم یه اسانس شیرینی اصله خب:)

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

رنگ های سنتتیک چیست؟

رنگ های سنتتیک چیست؟

رنگ های سنتتیک همان رنگ های مصنوعی می باشند که در آزمایشگاه ها ساخته شده و دارای کاربرد های فراوانی هستند

تفاوت های اسانس های طبیعی با مصنوعی

تفاوت های اسانس های طبیعی با مصنوعی

آیا باید از اسانس های طبیعی استفاده کنیم یا مصنوعی و چه تفاوت هایی این دو اسانس با یکدیگر دارند؟

معرفی اسانس های خوراکی در شیرینی پزی و قنادی

معرفی اسانس های خوراکی در شیرینی پزی و قنادی

برای درست کردن شیرینی ها و کیک های زیبا و خوشمزه در بسیاری از موارد باید از اسانس های مجاز خوراکی استفاده کنیم در ادامه قرار است با محبوب ترین اسانس ها برای استفاده در قنادی و شیرینی پزی آشنا شویم.

طرز تهیه عطر با اسانس

طرز تهیه عطر با اسانس

ایجاد عطر با استفاده از اسانس بسیار آسان است و تنها با چند عطر قابل انجام است. شما می توانید عطر خود را برای استفاده شخصی بسازید یا می توانید آن را به دوست خود بدهید. از یک فروشگاه محلی دیدن کنید تا روغن های ضروری را امتحان کنید تا ببینید چه عطرهایی را دوست دارید. شما می توانید با ساخت عطر خود ترکیبات و کیفیت عطر خود را کنترل کنید.