اسانس ها6001
۱۴۰۰/۳/۱
واردات اسانس

واردات اسانس

درباره اسانس های خوراکی بیشتر بدانیم

اسانس که در زبان فرانسه Huile essentielle نوشته می‌شود و به معنای روغن فرار است، در اصل از گیاهان دارویی و خوراکی بدست می‌آید که اگر در دمای معمولی در معرض هوا قرار بگیرد، تبخیر می‌شود. به همین دلیل به آن روغن فرار می‌گویند. به منظور جلوگیری از تبخیر این جوهره گیاهی که خواص دارویی – درمانی و کاربردهای صنعتی – شیمیایی و خوراکی دارد، آن را با روغن مخلوط کرده و در ظروف درب‌دار نگه‌داری می‌کنند. اسانس‌ها کاربردهای گوناگون دارند که در ساخت مواد آرایشی، عطرها، صابون‌ها، خوشبو کننده‌ها و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی آنچه مد نظر ما در این مقاله است، اسانس‌های خوراکی یا طعم‌دهنده خوراکی همانند اسانس زعفرون است، که قصد داریم شرحی پیرامون آن ارائه دهیم. بنابراین تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

توضیح اسانس

اسانس، عصاره مایع حاصل از قسمت‌های مختلف گیاه شامل ترکیبات شیمیایی سنگین، فرار و چرب است که به روش تقطیر، خراش یا تیغ‌ زدن، استخراج به وسیله حلال، استخراج به وسیله آنزیم‌های هیدرولیز و تجزیه‌کننده و استخراج با دی‌اکسیدکربن بدست می‌آید.

در توضیح اسانس باید گفت این ماده دارای ترکیبات پیچیده‌ای است و در بیش از 2000 گونه گیاهی یافت می‌شود. اسانس‌ها می‌توانند نتیجه تغییرات سلولی، تجزیه لایه‌های رزینی دیواره سلولی و هیدرولیز گیاه باشند. بسته به اینکه اسانس از کدام قسمت گیاه و به چه طریق آزاد شده باشد، ترکیبات متعدد و کارآیی‌های متفاوت دارد. مثلاً گل سرخ از ناحیه گلبرگ‌هایش اسانس آزاد می‌کند، دارچین از پوست و تیره نعنائیان از قسمت برگ‌ها.

اسانس‎ها به عنوان طعم‌دهنده به مواد غذایی اضافه می‌شوند تا طعم و عطر خوراکی‎ها را افزایش دهند. گاهی نیز به عنوان رنگ خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسانس می‌تواند از روغن‌های طبیعی بادام و لیمو، زنجبیل و میوه‌های تازه بدست آید یا به روش صنعتی و مواد شیمیایی آلی مصنوعی تهیه شود.

اهمیت اسانس در زندگی و کاربرد های آن

اسانس به انگلیسی essence , flavoring نوشته می‌شود ولی مفهوم آن همانند زبان فرانسه، همان روغن فرار است که از مهم‌ترین اجزای گیاهان است و از قسمت‌های مختلف گیاه بدست می‌آید و شرایط تهیه آن متفاوت است و کاربردهای متفاوتی نیز دارد.

اسانس‌ها می‌توانند در صنعت داروسازی، تهیه عطر و خوشبو کننده برای محیط و رایحه درمانی، تهیه محصولات آرایشی، طعم‌دهنده به نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

در زندگی مدرن، نقش اسانس آنقدر پر رنگ است که ما نمی‌توانیم کیک، بستنی، بیسکوئیت، نوشابه، آب‌میوه و یا سایر خوراکی‌ها را بدون اسانس تصور کنیم. آنها همچنین می‌توانند به منظور درمان عفونت، تشنج، استرس، تورم و التهاب، دفع خلط، درمان قارچ و باکتری، از بین‌بردن دردها و خارش مو به کار روند. هیچ محصول آرایشی یا عطر و اودکلن هم نمی‌تواند بدون اسانس تولید شده و جلب توجه کند. بنابراین بدون اینکه توجه کنیم، در همه جنبه‌های زندگی تحت تأثیر اسانس و خواص بی‌شمار آن هستیم.

از آن‌جایی که اسانس‌ها در ترکیب با هوا اکسید می‌شوند و بسیاری از خواص خود را از دست می‌دهند، باید در ظروف تیره، به دور از نور و در جای خشک و خنک نگه‌داری شوند. اسانس‌ها در حالت عادی بی‌رنگ هستند، بنابراین هنگامی که تیره می‌گردند، به معنای آن است که اکسیده شده و بسیاری از خواص خود را از دست داده‌اند.

ویژگی های اسانس

اسانس‌ دارای ویژگی‌هایی است که با روغن‌های ثابت کاملاً متفاوت است. اسانس خاصیت تقطیرپذیری دارد و به روش تقطیر استخراج می‌شود. ساختار شیمیایی آن‌ بر خلاف روغن‌های ثابت، بر پایه گلیسیرین و اسیدهای چرب نیست و مانند روغن‌های ثابت ترش و فاسد نمی‌شود بلکه در معرض هوا و نور، اکسیده و رزینی می‌گردد.

واردات اسانس خوراکی و صنعتی

فاکتور های مهم در کیفیت اسانس

اسانس‌ها دارای ترکیبات پیچیده و متفاوتی هستند که بدون در نظرگرفتن محیط و شرایط محیطی، نمی‌توان در مورد مواد موجود در اسانس اظهار نظر نمود؛ زیرا مواد موجود در اسانس رابطه مستقیمی با بیوسنتز، متابولیسم و فعالیت گیاه دارند. بنابراین عوامل مؤثر بر کیفیت اسانس شامل موارد زیر هستند:

اقلیم: آب و هوا تأثیر مستقیمی بر ترکیبات گیاه دارد بدین معنی که آب و هوای گرم کیفیت مواد متشکله گیاه را ارتقاء می‌دهد و آب و هوای سرد کیفیت را کاهش می‌دهد. حتی ارتفاع از سطح دریا نیز می‌تواند بر کیفیت مواد تشکیل‌دهنده گیاه تأثیر بگذارد.

نور: تقریباً هیچ گیاهی بدون نور زنده نمی‌ماند. بنابراین به منظور رشد و نمو طبیعی و افزایش مواد از غدد مترشحه گیاه و افزایش کیفیت اسانس، نور نقش مهمی دارد و گیاه باید از نور خوب و کافی برخوردار شود.

نژاد گیاه: نژاد گیاه، زمان جمع‌آوری اسانس، ساعات روز، دوره فعالیت گیاه، بخش‌های سبز گیاه، ترکیبات اکسیژنه و عواملی دیگر بر کیفیت اسانس گیاهان مؤثرند.

واردات اسانس

شرکت نیکوشیمی بزرگ‌ترین نمایندگی اسانس در ایران می‌باشد که سهم بزرگی در واردات اسانس و فروش اسانس دارد. مشتریان عزیز می‌توانند انواع اسانس و طعم‌دهنده‌های خوراکی را با کیفیت خوب و قیمت مناسب از شرکت نیکوشیمی خریداری کنند. این شرکت افتخار دارد محصولات را به صورت عمده و جزئی با کیفیت مطلوب در اختیار هم‌وطنان گرامی قرار دهد.

1

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

حسین زینلی

با سلام خیلی مایلم در زمینه فروش و خرید محصولات شما فعالیت نمایم . روش همکاری را لطفا بفرماید

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

بهترین اسانس خنک برای ویپ

بهترین اسانس خنک برای ویپ

انتخاب طعم ویپ بسیار سلیقه ای است اما جویس های خنک ازجمله طعم دهنده هایی هستند طرفداران بسیاری در میان دیگر انواع جویس ها دارند.

آیا اسانس ویپ قند دارد؟

آیا اسانس ویپ قند دارد؟

این روزها ویپ به جایگزینی مناسب برای استفاده از سیگار شده است اما سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا اسانس های ویپ قند دارند و برای افراد دارای دیابت مضر است؟

5 اسانس عطری که شما را از شر میگرن خلاص میکند

5 اسانس عطری که شما را از شر میگرن خلاص میکند

اسانس های طبیعی میتواند در درمان و یا بهبود میگرن بسیار کمک کننده باشند؛ به عنوان مثال اسانس اسطوخودوس در بهبود درد میگرن بسیار تاثیر گذار میباشد.

طرز تهیه عطر با اسانس

طرز تهیه عطر با اسانس

ایجاد عطر با استفاده از اسانس بسیار آسان است و تنها با چند عطر قابل انجام است. شما می توانید عطر خود را برای استفاده شخصی بسازید یا می توانید آن را به دوست خود بدهید. از یک فروشگاه محلی دیدن کنید تا روغن های ضروری را امتحان کنید تا ببینید چه عطرهایی را دوست دارید. شما می توانید با ساخت عطر خود ترکیبات و کیفیت عطر خود را کنترل کنید.

کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن

کولا چیست؟ میوه و دانه کولا و کاربردهای آن

ولا و دانه های آن به زمان‌های خیلی قدیم برمی‌گردد. در گذشته مردم بر این باور بودند که گیاه کولا خواص درمانی زیادی دارد. امروزه از دانه کولا به عنوان طعم دهنده در بسیاری از مواد خوراکی همچون آبنبات، آدامس، انواع نوشیدنی‌ها و .. استفاده می‌شود‌. میوه کولا تقریبا اندازه ...