نیکوشیمی>وبلاگ>کلر چیست و کاربرد>از کلر چه استفاده‌هایی می‌شود؟
کلر چیست و کاربرد1690
۱۴۰۱/۱۰/۱۱
از کلر چه استفاده‌هایی می‌شود؟

از کلر چه استفاده‌هایی می‌شود؟

از کلر چه استفاده‌هایی می‌شود؟

یکی از مواد شیمیایی که در صنایع مختلف به طور مستقیم و غیرمستقیم توانسته کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد، کلر است. کاربرد کلر بسیار گسترده است و می‌توان به استفاده کلر در تولید رنگ‌ها، پلیمرها، تولید کاغذ، تولید مواد ضدعفونی کننده، مصالح ساختمانی جدید، ساخت قطعات الکترونیکی، فیبرهای نوری، صنعت نساجی و رنگرزی، تولید پلاستیک، صنعت نفت، ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، ضدعفونی کردن آب استخر، برطرف کردن باکتری‎ها، قارچ‌ها و ذرات آلوده سیستم آبیاری کشاورزی، اشاره کرد. بنابراین افراد زیادی با توجه به فعالیتی که دارند باید از کلر استفاده کنند. در ادامه این ماده را بیشتر توضیح خواهیم داد.

کلر چیست؟

کلر چیست ؟ کلر را به عنوان یک ‌گاز سمی زرد رنگ مایل به سبز می‌شناسند که در صنایع مختلف به عنوان یک ماده تکمیلی نقش مهمی دارد. این گاز که دو برابر از هوا سنگین‌تر است، با بوی بد می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده، تاثیر بسیاری داشته باشد. علامت اختصاری گاز کلر Cl است که به دلیل قرارگیری در دسته بندی هالوژن‌ها، خاصیت الکترونگاتیوی قوی دارد. این ماده در دو نوع گاز و مایع برای تولید سایر محصولات استفاده می‎شود. با توجه به اینکه کاربرد کلر طیف وسیعی از صنایع و تولیدات را در بر می‌گیرد، در انواع مختلف هیپوکلریت سدیم (کلر مایع)، هیپوکلریت کلسیم ( کلر پودری )، دی اکسید کلر (کلر ژلی) گاز کلر، تری کلرو ایزو سیانوریک اسید سدیم و هیپوکلریت لیتیم تولید می‌شود که هر یک برای مصارف مشخصی کاربرد دارند.

ویژگی‌های کلر:

از مشخصات فیزیکی کلر می‌توان به نقطه جوش منفی ۳۴ درجه سانتیگراد، نقطه انجماد منفی ۱۱۰ درجه سانتیگراد و عدم اشتعال اشاره کرد. این گاز می‌تواند در دمای اتاق، تحت فشار بالای اتمسفر، به حالت مایع شود. اکسیدکنندگی این ماده نیز بسیار بالا است و در برابر مواد آلی می‌تواند به راحتی واکنش ایجاد کند. دقت داشته باشید از آنجایی که واکنش ‌پذیری این محصول بالا است اگر در معرض سایر مواد شیمیایی قرار گیرد می‌تواند ترکیبات انفجاری ایجاد کند. به دلیل اینکه این ماده بسیار ناپایدار است باید در مخازن مخصوص نگهداری شود، بسیار بد بو است و استنشاق آن می‌تواند منجر به سوزش گلو شود. اگر کاربرد کلر در فضاهای بسته باشد، ممکن است در سیستم تنفسی افراد تاثیر منفی بگذارد.

کسانی که در معرض این ماده قرار بگیرند ممکن است دچار سوزش چشم، بینی و گلو شوند، با برخورد با پوست موجب سوزش، درد، التهاب و تاول می‌شود، همچنین این ماده می‌تواند منجر به سرفه شود. دقت داشته باشید کودکان نسبت به بزرگسالان اگر در معرض کلر قرار بگیرند آسیب‌پذیرتر هستند.

کاربرد کلر:

عوامل مختلفی از جمله دسترسی آسان، قیمت پایین، تاثیرگذاری بالا در بخش گندزدایی باعث شده است، از کلر در مصارف مختلف استفاده شود.

از بین بردن آلودگی آب آشامیدنی

از کاربرد کلر، از بین بردن آلودگی آب آشامیدنی است. در آب رودخانه ها، دریاچه‌ها و آب‌های زیرزمینی انواع میکروارگانیسم‌ها وجود دارند که برخی از آن‌ها برای سلامتی مفید و برخی مضر هستند. به انواع مضر میکروارگانیسم‌ها، پاتوژن می‌گویند که از طریق سیستم توزیع آب آشامیدنی می‌توانند به بدن انسان منتقل شده و باعث بروز انواع بیماری‌ها شوند. برای از بین بردن این پاتوژن‌ها در آب آشامیدنی می‌توان از کلر استفاده کرد. در این روش، که یک روش شیمیایی است از انواع کلر و یا محصولاتی که حاوی کلر هستند، برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

نظافت آب استخر

با توجه به خواص شیمیایی کلر، برای تمیز نگه داشتن استخر‌ها از باکتری و جلوگیری از رشد جلبک‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد. جادوی کلر برای نظافت استخر تنها یک واکنش شیمیایی ساده است که کلر با آب استخر ترکیب می‌شود و با شکستن دیواره‌های سلولی میکروارگانیسم‌ها آن‌ها را از بین می‌برد. با تغییر سطح PH آب استخر میزان استفاده از کلر نیز تغییر خواهد کرد. میزان استفاده از کلر برای نظافت استخر به عوامل محیطی از جمله ضدآفتاب‌ها، لوسیون‌های بدن، ادرار و یا عرق بدن انسان بستگی دارد. در استفاده از کلر برای نظافت استخر باید دقت داشته باشید اگر از کلر بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است برای تنفس خطراتی را ایجاد کند، همچنین می‌تواند منجر به خارش و تحریک پوست شود.

بهبود سیستم آبیاری کشاورزی

در حوزه کشاورزی ترکیباتی که حاوی کلر هستند می‌توانند به این صنعت کمک زیادی کنند. از آنجا که سیستم آبیاری بسیاری از کشاورزان لوله‌های آب است، ممکن است با رشد میکروارگانیسم‌ها لوله‌ها مسدود شده و از انتقال آب روان و سالم جلوگیری کنند، در نتیجه محصولات زراعی آسیب خواهند دید. همچنین وجود میکروارگانیسم‌ها منجر به رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها در سیستم آبیاری می‌شود. از این رو برای جلوگیری از مسدود شدن لوله‌های آب سیستم آبیاری کشاورزی، دوام لوله‌ها و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کلر و محصولاتی که حاوی کلر هستند می‌توانند کمک بسیاری کنند. این ماده محصولات و گیاهان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و زمانی که در معرض نور خورشید باشد به مواد شیمیایی غیرسمی تبدیل می‌شود. بنابراین از دیگر کاربرد کلر، نجات سیستم آبیاری کشاورزی و ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی است.

تولید انواع دارو

با توجه به پیشرفت علم پزشکی از کلر برای ساخت انواع داروها از جمله داروهای مربوط به بیماری دیابت، فشار خون، آسم، تشنج، افسردگی، فشار خون و سرطان‌ها استفاده می‌شود. همچنین در تولید محلول‌های ضدعفونی کننده پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده در صنایع مختلف

کلر می‌تواند به صورت غیر مستقیم در ساخت و تولید بسیاری از قطعات از جمله قطعات سخت افزاری، تراشه‌ها، تولید فلزات، پلاستیک، پلیمر، رنگ‌ها و سایر موارد نقش مهمی داشته باشد. در نتیجه در حوزه صنعت در بسیاری از موارد می‌توان کاربرد کلر و ردپای آن را در تولید و ساخت قطعات مشاهده کرد.

خرید کلر برای استخر خانگی - لیست قیمت کلر استخر - محل فروش کلر در تهران - قیمت کلر آب آشامیدنی - پودر کلر از کجا بخریم - پودر کلر برای ضدعفونی - خرید پودر کلر - فروش پودر کلر - خرید اینترنتی پودر کلر - خرید آنلاین پودر کلر - کلر ایرانی - کلر ژاپنی

کلر شرکت نیکوشیمی:

با آشنایی انواع کاربرد کلر، برای تهیه آن باید به فروشگاه‌های فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید. نیکو شیمی تامین کننده برجسته مواد شیمیایی و اسانس در ایران، در تهیه و فروش کلر باکیفیت و استاندارد، توانسته نیاز صنعتگران و کسانی که از کلر در حجم بالا استفاده می‌کنند را برطرف کند. توانایی فروش در حجم بالا، ارسال به تمام نقاط کشور، رعایت موارد ایمنی در بسته ‌بندی و ارسال، تضمین کیفیت و فروش اینترنتی از جمله مزیت‌های خرید از این فروشگاه بزرگ است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت نیکو شیمی مراجعه و از مشاوره کارشناسان بهره‌مند شوید.

جهت استعلام قیمت کلر با کارشناسان فروش شرکت نیکوشیمی در ارتباط باشید.

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

از کلر چه استفاده‌هایی می‌شود؟

از کلر چه استفاده‌هایی می‌شود؟

کلر چیست و چه کاربردی دارد - کلر استخر - پودر کلر برای استخر - خرید کلر استخر تهران - محل فروش کلر در تهران - قیمت بشکه کلر - قیمت کلر ۴۵ کیلویی - پودر کلر از کجا بخریم - کلر خشک - قیمت کلر کیلویی -

کلر چیست

کلر چیست

کلر چیست و کاربردهای آن کدامند : کلر پودری سفید می باشد و به اندازه دانه شکر میباشد کلر یک نوع ضد عفونی کننده آب می باشد که محصول کشور ( کلر هندی، کلر چینی، کلر ایرانی، کلر ژاپنی، کلر آمریکایی ) است. انواع کلر در بسته بندی و بشکه های 45 کیلویی انبار و ارسال می شوند. ضمن اینکه قرص کلر هم موجود است که در دنیا برای ضد عفونی کردن آب استخر و ... استفاده می شود.

کاربرد کلر

کاربرد کلر

Chlorine_ فروش هیپو کلریت کلسیم _ پودر کلر - کاربرد کلر - پودر کلر چیست - اطلاعات کلی در مورد کلر - کلر در آب - کلر چیست - کلر برای استخر - کاربرد هیپو کلریت کلسیم - کلر برای ضد عفونی - مقاله کلر - شرکت نیکوشیمی پودر کلر را بصورت 1 کیلویی ، 5 کیلویی ، 10 کیلویی ، 45کیلویی ، عرضه میکند