مواد شیمیایی4970
۱۴۰۲/۱۲/۷
زاج سفید چیست؟

زاج سفید چیست؟

زاج چیست؟

زاج یا سنگ زاج که به زاج سفید شناخته می شود، حاوی دو نوع نمک است که عبارتند از: پتاسیم و سولفات آلومینیوم هیدراته که به نام های زیادی از جمله آلوم قلب و زاج مبادله ای نامیده می شود. از زاج استفاده های زیادی از جمله زیبایی، پزشکی و درمانی دارد.

آلوم چیست؟

آلوم نام انگلیسی زاج سفید است. این ماده از نمک های مرکب است و بهرتین نوع آن نوع ترک خورده است که با رنگ سفید روشن آن متمایز می شود و متشکل از نمک های ساده ای است که به صورت کریستال ترکیب می شوند و زاج معمولی نمک مرکب سولفات پتاسیم با سولفات آلومینیوم که به آن زاج پتاسیم می گویند و در آب سرد حل می شود و در آب گرم بیشتر حل می شود و به یک ماده سفید غیر بلوری تبدیل می شود.

انواع زاج کدامند؟

زاج پتاسیم

که به نام زاج پتاس نیز شناخته می شود از سولفات پتاسیم و سولفات آلومینیوم تشکیل شده است که به این نوع در مغازه های داروسازی و عطاری های موجود است.

زاج پتاسیم در ترشی درست کردن، دباغی چرم، تصفیه آب و بعنوان ماده ضد حریق برای منسوجات استفاده می شود.

همچنین پس از اصلاح صورت، برای درمان زخم های ناشی از تیغ استفاده می شود.

زاج آلومینیوم

این نوع زاج که به زاج سفید یا آلوم نیز مشهور است در موارد زیر بکار می رود:

  • بکینگ پودر
  • رنگرزی چرم
  • تصفیه منسوجات نسوز
  • ساخت ظروف چینی
  • تولید سیمان
  • تولید چسب
  • تصفیه آب
  • ترکیب دئودرانت های ضد تعریق

سودای آلوم

این نوع زاج در بکینگ پودر بعنوان یک ماده اسیدی استفاده می شود.

مزایای زاج

زاج را از کجا تهیه کنیم؟

زاج از برخی مواد معدنی تشکیل شده مانند: آلوم، آلونیت، بوکسیت و کیولیت که در نتیجه به آن آلوم سفید می گوییم.

وقتی کانتی اصلی از بوکسیت که حاوی هیدروکسید آلومینیوم با اسید سولفوریک و سولفات پتاسیم رسوب می کند، از رسوب سرد شده آن ترکیب زاج پتاسیم بدست می آید.

جهت تهیه زاج می توانید زاج را از نیکوشیمی خریداری کنید. با توجه به کاربرد مد نظر خودتان می توانید جهت خرید زاج سفید و نیز زاج نباتی با نیکوشیمی تماس گرفته و پس از دریافت قیمت زاج سفید این محصول را سفارش دهید تا در اسرع وقت برای شما ارسال شود.

زاج چه خصوصیاتی دارد و چه خواصی دارد؟

زاج با برخی ویژگی های خاص خود از دیگر مواد متمایز می شود. زاج ماده ای است که در صنایع و زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به راحتی در آب حل شده و توانایی تبدیل شده به کریستال هایی با خاصیت قابض را دارد که باکتری ها را از بین می برد و از آن تکثیر آن ها جلوگیری می کند.

بدلیل ترکیبات اسیدی که در تولید محصول زاج نقش دارند، با خرید زاج و استفاده از آن طعم اسیدی و ترش آن را خواهید چشید.

زاج در اثر حرارت زیاد به مایع تبدیل شده و رنگ آن شفاف و بسیار نزدیک به کریستال است.

برخی از مزایای زاج را می توان به شرح زیر بیان کرد:

پوست را پس از اصلاح تسکین می دهد، از گسترش باکتری ها جلوگیری می کند، خونریزی های ناشی از خراش ها و بریدگی های جزئی را کاهش می دهد و روند بهبود را تسریع می کند.

از برخی از عوارض جانبی آزاردهنده اصلاح مانند سوختگی با تیغ و موهای زیر پوستی جلوگیری می کند.

می توان از آن به عنوان یک دئودورانت طبیعی استفاده کرد، هم در دئودورانت های استاندارد و هم به عنوان بلوک موجود است که افراد آن را خیس کرده و سپس مستقیماً زیر بازوها می مالند.

به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود برای کاهش آکنه و پوست چرب استفاده کنید.

به طور موقت اندازه منافذ را کاهش می دهد، به دلیل خاصیت قابض به سفت شدن پوست کمک می کند.

این آنتی باکتریال است، به این معنی که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و به عنوان یک نگهدارنده مفید است و عمر مفید محصولات را افزایش می دهد.

تجمع باکتری ها در دهان را کاهش می دهد و در نتیجه بوی بد دهان را از بین می برد.

به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند.

به رفع ترک خوردگی پاشنه پا کمک می کند.

به عنوان یک آرام بخش در محصولات رفع موهای زائد استفاده می شود.

ممکن است به تسکین اسهال کمک کند.

به بهبود سریع زخم های دهان کمک می کند.

10 کاربرد و فواید زاج

  • در تصفیه آب بدون خطر استفاده می شود، زیرا یک ماده شیمیایی طبیعی است و خواص آب را حفظ می کند و آن ها را تغییر نمی دهد.
  • زاج سفید در بسیاری از لوازم آرایشی برای پوست استفاده شده و باعث روشن شدن پوست می شود. زاج به باز شدن منافذ پوست کمک کرده و با ظاهر چین و چروک و ترک های پوست مبارزه می کند.
  • زاج بدلیل دارا بودن مواد اسیدی در دئودرانت ها و برای از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد عرق می شوند کاربرد دارند.
  • در دباغی چرم و همچنین در رنگرزی پارچه ها و منسوجات مقاوم در برابر آتش استفاده می شود، زیرا زاج به خاموش کردن آتش کمک می کند و همچنین چرم را از رطوبت محافظت کرده و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند.
  • به تحریک استفراغ کمک کرده و در موارد مسمومیت از آن استفاده می شود.
  • تولید بیکینگ پودر.
  • استفاده از زاج بعنوان در ترشی بعنوان ماده نگهدارنده در برابر خرابی و فساد.
  • بعنوان یکی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان جهت سفید کنندگی.
  • بدلیل قابلیت خاموش کردن آتش می توان از آن برای اطفاء حریق استفاده کرد.
  • بدلیل خاصیت اسیدی برای تمیز کردن دندان استفاده می شود.
  • درمان یبوست بدلیل خاصیت ملین بودن آن.
  • درمان آکنه و جوش هایی که روی پوست ظاهر می شوند.
  • عامل تسکین دهنده برای نیش حشرات.
  • درمان بیماری های لثه، خونریزی و التهاب.

نحوه استفاده از زاج

برخی از راه های استفاده از زاج را می توان به شرح زیر توضیح داد:

پاشنه های ترک خورده:

پودر را می توان با روغن نارگیل ترکیب کرد و به پاها زد.

التیام زخم:

یک چهارم قاشق چایخوری پودر زاج را با آب مخلوط کرده و به مدت 10-5 دقیقه حرارت دهید و بگذارید خنک شود و روزی 3-2 بار زخم را با این آب بشویید.

زخم های دهان:

1 تا 2 پیمانه پودر زاج را بردارید و با عسل مخلوط کنید و مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید یا می توانید از زاج دهان شویه درست کنید و هر یک از آنها را یک یا دو بار در روز بمالید و مراقب باشید که قورت ندهید. آی تی.

گرفتگی عضلانی:

کمی زاج را روی یک سطح ناهموار با کمی زردچوبه و آب بمالید تا خمیر غلیظی به دست آید، آن را روی گرفتگی قرار دهید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود و این کار را دو بار در روز به مدت ۲ تا ۳ روز تکرار کنید.

تسکین پوست بعد از اصلاح:

توده زاج مرطوب را پس از اصلاح به آرامی روی پوست تمیز رد کنید و باقیمانده آن را به مدت 15 تا 20 ثانیه با هدف سفت کردن منافذ و پاکسازی پوست روی پوست بگذارید سپس پوست را با آب سرد بشویید. و کرم مرطوب کننده یا کرم افترشیو بزنید.

ذخیره سازی زاج مهم است که بلوک آلوم را قبل از نگهداری به طور کامل خشک کنید، توصیه می شود آن را در مکانی خنک و خشک اما دارای تهویه مناسب نگهداری کنید. این به از بین بردن رطوبت اضافی در بلوک آلوم کمک می کند. [1] اگر به درستی ذخیره شود، پودر آلوم به مدت 2 تا 3 سال در بهترین کیفیت خود باقی می ماند.

استفاده از زاج برای جوش های سرسیاه

یک قاشق کوچک زاج آسیاب شده را با یک قاشق بزرگ گلاب میریزیم و خوب هم میزنیم و مخلوط آن را روی جاهایی که جوش های سر سیاه ظاهر شده اند قرار می دهیم تا خشک شود.

پس از یک ربع ناحیه را با آب ولرم به خوبی شست و شو داده و پس از خشک کردن، با کرم نرم کننده یا روغن گیاهی مرطوب می کنیم.

نحوه استفاده از زاج برای از بین بردن عرق و بوی بد آن

بهترین روش برای از بین بردن بوق بد عرق و باکتری های آن نواحی استفاده از پودر زاج است. جهت از بدن بردن بوی بد زیر بغل ها و کاهش تعریق کافیست پس از استحمام و خشک کردن بدن، تا زمانی که بدن همچنان مرطوب است، پودر زاج سفید را به نواحی تعریق زیر بغل ها بمالید. این روش به شستشوی بدن نیاز نداشته و از لک شدن احتمالی لباس ها نیز جلوگیری می کند.

همچنین این عمل را می توان در نواحی کشاله ران پاها نیز استفاده کرد.

زاج سفید بدلیل دارا بودن مواد ضد قارچ در از بین بردن بوی نامطبوع پا و تسکین آن ها نیز موثر است. تنها کافیست پاهایتان را به مدت یک ربع در یک تشت آب ولرمی که 2 قاشق پود زاج در آن حل شده است قرار داده و پس آن بشویید و خشک کنید.

از بین بردن بوی بد کفش ها

برای از بین بردن بوی بد کفش پس از خرید پودر زاج سفید و خرید جوش شیرین، مقداری از ترکیب آن ها را درون کفش های خود بریزید. توصیه می کنیم برای تاثیر حداکثری کفش و کفی آن را شستشو داده و پس از خشک شدن آن ها این عمل را انجام دهید.

عوارض زاج

به طور کلی، زاج برای استفاده خارجی و داخلی بی خطر است، اما چندین عارضه جانبی در ارتباط با استفاده از آن وجود دارد:

  • بی حسی
  • ناراحتی و گزگز
  • خشکسالی
  • خارش
  • حساس

0

نظر درباره این موضوع نوشته شده است

ارسال نظر

ارسال

مقالات مرتبط

استاندارد NFPA

استاندارد NFPA

انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) یک سازمان غیرانتفاعی است که به توسعه و ترویج کدها و استانداردهای مربوط به ایمنی آتش نشانی و حفاظت از جان و مال در برابر حریق می‌پردازد. استانداردهای NFPA در سراسر جهان به عنوان مرجعی معتبر در زمینه ایمنی و پیشگیری از حریق شناخته می‌شوند.

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۷
زاج سفید چیست؟

زاج سفید چیست؟

ترکیبی شیمیایی متشکل از سنگ زاج است. زاج سفید و سنگ آن حاوی دو نوع نمک است که عبارتند از پتاسیم و سولفات آلومینیوم هیدراته که به نام های زیادی از جمله آلوم قلب و زاج مبادله ای نامیده می شود.از زاج استفاده های زیادی از جمله زیبایی، پزشکی و درمانی دارد.

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۷
کود اوره چیست؟

کود اوره چیست؟

کود اوره یکی از قدیمی ترین کودهای کشاورزی است که برای اصلاح خاک استفاده می شود، ارزان ترین نوع کود است و جزو کودهای نیتروژنی تولیدی طبقه بندی می شود. یکی از فواید فراوان کود اوره برای گیاهان این است که برای تولید غذا ضروری است، اوره از نظر شکل شبیه دانه های...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۲/۵
کافئین چیست؟

کافئین چیست؟

کافئین به عنوان محرک و یکی از مواد مورد استفاده در داروها شناخته می شود، زیرا نوشیدن آن به هوشیاری کمک می کند، خستگی را از بین می برد و سطح تمرکز را بالا می برد و اگرچه در خوب یا بد بودن کافئین تردید وجود دارد. با این حال، مصرف زیاد آن ممکن است باعث...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۱۱/۱
استون لاک چیست؟

استون لاک چیست؟

استون یک مایع بی‌رنگ، فرار و قابل اشتعال است که از پروپان مشتق شده و در بسیاری از اقلام مانند پاک کننده لاک ناخن، رقیق کننده‌های رنگ و برخی محصولات پاک کننده یافت می‌شود. استون لاک یک حلال موثر برای پاک کردن لاک ناخن است زیرا ...

مواد شیمیایی
۱۴۰۲/۷/۱۵